3F: Danske Speditører fordrejer fakta om mindsteløn

REPLIK: Følelser må ikke fordreje fakta, men desværre kommer speditørernes direktør med en lang række fejl og fordrejninger af den lov, der skal sikre fair konkurrence på danske veje, skriver Jan Villadsen.

Af Jan Villadsen
Formand for 3F Transport

Danske Speditører frygter tab af dansk konkurrenceevne i hjulsporene på den lov, regeringen og et stort flertal i Folketinget er enige om til sikring af fair konkurrence uden makedonske, bulgarske og filippinske løn- og arbejdsvilkår på danske veje. 

Det er fair nok, at man frygter for evnen til at konkurrere. Men følelser må ikke fordreje fakta, og desværre har speditørernes direktør, Martin Aabak, leveret en lang række fejl og fordrejninger i et debatindlæg på Altinget.

Alvorlige fejl og fordrejninger, jeg gerne vil rette her.

Først en ting, Martin Aabak nok får ret i. For ja, når Danmark kræver, at udenlandske vognmænd betaler dansk løn til deres chauffører, så kan det komme til at betyde, at visse former for transport stiger lidt i pris. Fordi det bliver forbudt at aflønne indenrigstransporter i Danmark med rumænsk, bulgarsk og polsk løn.

Vi går ikke engang
Men nej, Martin Aabak. Danmark går ikke enegang. 

Tyskland, Italien, Frankrig, Østrig, Belgien og Norge har allerede indført krav om, at indenrigstransporter, som cabotage og kombinerede transporter er, skal foregå på deres nationale lønvilkår, og EU's vejpakke betyder snart, at alle 27 EU-lande skal indføre samme slags regler.

Og nej, Martin Aabak. Klimaet kommer ikke til at betale, fordi udenlandske lastbiler ikke tager gods med ud af Danmark. Reglerne gælder nationale transporter. Det vil naturligvis aldrig kunne betale sig at køre tomkørsel ud af Danmark. 

Til gengæld vil det heldigvis ikke længere betale sig at køre klimaskadelig tomkørsel til Danmark eller i Danmark, fordi man vil køre cabotage til bulgarsk lavpris.

Og nej, Martin Aabak. Den danske lov har intet med EU-kommissionens forslag om mindsteløn at gøre.

Forslaget sikrer derimod, at Danmark overholder EU’s udstationeringsdirektiv fra 1996. Det kræver løn efter niveauet i de lande, man er udstationeret i. EU’s forslag om mindsteløn handler om lønnen til samtlige borgere og ansatte i hvert enkelt EU-land.

Hjælper ikke de fattigste arbejdere
De første udspil tyder på, at en EU-bestemt mindsteløn bliver 60 procent af medianlønnen i hvert enkelt land. 

Hvis det bliver tilfældet, så kommer det til at sænke mindstelønnen i alle landene i Østeuropa og dermed for de fattigste arbejdere i Europa, som Martin Aabak påstår, det vil hjælpe. Kun i Tyskland, Belgien og Irland vil EU-bestemt mindsteløn på 60 procent af medianlønnen betyde, at mindstelønnen stiger lidt.

Det er til gengæld rigtigt, at 3F er modstander af EU-bestemt mindsteløn. Fordi det bliver politikerne, der fastsætter lønniveauet i hvert enkelt medlemsland. Hvor galt det kan gå, kan Martin Aabak rejse til Frankrig eller Spanien og studere. Her er det gule veste, demonstrationer, vejblokader og valgkampe om lønniveauet, der præger debatten og gadebilledet.

Det undgår vi i Danmark, fordi vi forhandler om lønninger sammen. Arbejdsgivere og lønmodtagere.

Politisk indblanding i lønnen er da heller ikke tilfældet i hverken den nye lov for udenlandske chauffører eller med EU’s vejpakke. 

3F får ikke monopol
Her er det fortsat danske overenskomster aftalt af fagforeninger og arbejdsgivere, der fastsætter løn for chauffører, der kører i Danmark. Og dermed hverken politikere, speditører med eller uden hjemmestrikket code of conduct eller vognmænd som Kurt Beier på jagt efter billige chauffører fra fjerne egne af verden. Heldigvis.

Martin Aabak påstår, at den nye lov reelt giver 3F-overenskomsten monopol på transportområdet. Men nej, Martin Aabak. De nye regler betyder, at den godslov, vi har kendt siden 1972, bliver opgraderet til at omfatte udenlandske chauffører og vognmænd. 

Samtidig genopretter politikerne godsloven til sit oprindelige formål. Nemlig at skabe fair og lige konkurrence blandt danske vognmænd.

Her satte en dom i Højesteret i 2015 godsloven midlertidigt ud af kraft. Men såvel ITD som andre organisationer vil fortsat kunne aftale alle de overenskomster, de vil. Når blot de samlet set følger omkostningsniveauet i de mest repræsentative overenskomster for chauffører og vognmænd i Danmark. Det er vel kun fair?

Og ens omkostninger og lige konkurrence gør vel også planlægning og fastsættelse af priser lettere for danske speditører. 

Forrige artikel Økologisk Landsforening: Nu satser EU også på økologien Økologisk Landsforening: Nu satser EU også på økologien Næste artikel Tænketank: Handelsaftalen mellem USA og Kina sætter EU i et dilemma Tænketank: Handelsaftalen mellem USA og Kina sætter EU i et dilemma
Vestager: Vi står i en situation uden fortilfælde

Vestager: Vi står i en situation uden fortilfælde

INTERVIEW: Den menneskelige og økonomiske krise, som Europa befinder sig i lige nu, rammer så bredt og vilkårligt, at gamle dages holdninger til, hvad der kan gøres for at hjælpe lande i nød, må lægges til side, mener Danmarks EU-kommissær, Margrethe Vestager.