Efter dieselgate: EU-revisorerne advarer om nye huller i loven

LUFT: Der er brug for flere tiltag, der sikrer, at bilproducenter ikke snyder med CO2-udledningen igen. Sådan lyder opfordringen fra EU-revisionen. Miljøaktører bakker op. 

I år 2015 gik der et chok igennem den globale bilindustri, da det kom frem, at Volkswagen havde udstyret sine dieselbiler med såkaldt 'snyde-software'. 
I år 2015 gik der et chok igennem den globale bilindustri, da det kom frem, at Volkswagen havde udstyret sine dieselbiler med såkaldt 'snyde-software'. Foto: Arthur J. Cammelbeeck/Altinget
Malte Bruhn

Vi har allerede set tegn på, at industrien prøver at optimere deres præstationer i tests frem for at optimere i den virkelige verden.

Jens Mueller
Transport and Enviroment

Bilproducenter kan stadig installere ’snydesoftware’ i deres biler, så det ser ud, som om de sviner mindre, end de rent faktisk gør.

Sådan lyder konklusionen fra Den Europæiske Revisionsret i et nyt notat, der beskriver, hvad EU har gjort for at forhindre ’snydesoftware’ i biler siden den såkaldte dieselgate i 2015.

Her blev Volkswagen, Porsche og Audi grebet i at snyde forbrugere og myndigheder på groveste vis. Dieselmotorerne i 11 millioner biler blev udstyret med 'snydesoftware', som skjulte, at motorerne svinede mere, end loven tillod.

Dokumentation

"Selv om spillerummet for bilers optimering er blevet indsnævret, og Kommissionens seneste retsakter giver mulighed for bedre at kunne overvåge forskellen mellem laboratorieresultaterne og CO2-emissionerne på vejen, kan fabrikanterne finde nye fleksible elementer i WLTP-prøvningerne i laboratorierne, hvormed de kan sænke deres CO2-emissioner."

- Fra 'EU's reaktion på "dieselgate"-skandalen'.  


Altinget logoEU
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget eu kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00