EU-brandingstrategi på trapperne

BRANDING: Inden slutningen af året vil kommissærerne blive præsenteret for en brandingstrategi, der skal gøre kommunikationen klarere. Ideen møder dog skepsis blandt politikere, mens ekspert tvivler på effekten af sådan en strategi.
Foto: ec.europa.eu

Ved at have et fælles værdigrundlag bag sig kan Barroso få større gennemslagskraft med enkle og klare budskaber. Vi sætter ét ansigt på firmaet og ikke 27 ansigter.

Claus Sørensen
Generaldirektør for kommunikation i EU-Kommissionen
I slutningen af året vil EU-Kommissionen skulle tage stilling til en brandingstrategi. Den skal ifølge generaldirektøren for kommunikation i Kommissionen, Claus Haugaard Sørensen, være med til at gøre budskaber fra EU mere enkle og klare.

"Vi er jo bureaukrater, så vi har en tendens til at bruge bureaukratsprog, når vi taler - også til omverdenen. At få 'oversat' direktiver og lovteksters indhold til håndgribelige konsekvenser for folks hverdag på 23 sprog kan derfor være en ret stor udfordring, som vi ikke i så høj grad har koordineret fra centralt hold. Så vi er nødt til at starte indefra med at gøre det klart for os selv, hvilke værdier og hovedtemaer vi vil bygge vores budskaber på. Derefter skal vi have lært at anvende det, når vi udvikler de enkelte kommunikationsaktiviteter, så de understøtter i stedet for at modarbejde hinanden," siger Claus Sørensen.

Branding lige påbegyndt
Claus Sørensen fortæller, at de enkelte afdelinger i kommissionen tidligere selv har forsøgt sig med hver sit brand. De har derfor til tider meldt forskellige ting ud, hvilket har forvirret borgerne. På det helt basale niveau drejer den nye branding sig om at strømline logoer for institutionerne, og på det organisatoriske plan gælder det om at inkorporere en ny kultur i hele kommissionen.

"Vi er lige gået i gang med overvejelserne, og det er et kæmpe arbejde at ændre kulturen. Man skal tænkte på, at vi i Kommissionen er ansat ca. 15.000 sagsbehandlere, hvis man fraregner tolke og regnskabsfolk, så det er et stort arbejde, som vi først kommer til at se resultatet af om nogle år," siger Claus Sørensen.

0:000:00