EU-lande enige om støtte til infrastruktur

INVESTERINGER: EU's medlemslande er enige om, hvordan det europæiske transportnet TEN-T skal støttes fremover. De nye retningslinjer retter især fokus mod jernbaneområdet. ITD mener, at vejene er blevet glemt.
Hjalte T. H. Kragesteen

Vi er i dag blevet enige om de nye retningslinjer, som er vigtige for hele Europa. Det vil skabe job og ny infrastruktur. Så nu ser jeg frem til diskussionen med Europa-Parlamentet fremadrettet.

Henrik Dam Kristensen
Transportminister (S)
Fakta

Det transeuropæiske transport netværk (TEN-T)

  • Det overordnede formål for TEN-T-programmet er at yde økonomisk støtte til infrastrukturprojekter på transportområdet, som fremmer det indre marked og styrker den økonomiske og sociale samhørighed i EU.
  • TEN-T-programmets retningslinjer udstikker rammerne for udvælgelse af, hvilke infrastrukturprojekter, der skal have økonomisk støtte.
  • Kommissionen præsenterede sit forslag til nye retningslinjer 19. oktober 2011.

Kilde: eu2012.dk
Torsdag blev EU's transportministre enige om nye retningslinjer for støtteprogrammet for den fælles europæiske infrastruktur.

Medlemslandende vil således fremover fokusere støttemidlerne mere end i dag og især prioritere at forbedre den grænseoverskridende transportinfrastruktur. Medlemslandende er i den forbindelse blevet enige om, hvilke dele af det europæiske transportnetværk der fremover skal prioriteres i særlig høj grad - det såkaldte hovednetværk. Læs mere i bunden af artiklen.

Efter rådsmødet var det en tilfreds dansk transportminister og leder af forhandlingerne, der mødte pressen:

"Vi er i dag blevet enige om de nye retningslinjer, som er vigtige for hele Europa. Det vil skabe job og ny infrastruktur. Så nu ser jeg frem til diskussionen med Europa-Parlamentet fremadrettet," sagde Henrik Dam Kristensen (S) på det efterfølgende pressemøde.

Dokumentation

Rådet er enig om nye retningslinjer for TEN-T

Netværk:

  • Det primære formål med de nye retningslinjer er at forbedre den grænseoverskridende infrastruktur, bekæmpe flaskehalse samt sikre bedre muligheder for intermodale transportløsninger
  • TEN-T-netværket består af samlet netværk, men hvor et udvalgt hovednetværk skal have særlig høj prioritet.

Standarder og retningslinjer:

  • Retningslinjerne fastsætter standarder for infrastrukturen i hele netværket.
  • For det samlede netværk er der end mindre bindende deadline for at nå de fastsætte standarder, men medlemsstaterne skal forsøge at nå dem senest i 2050
  • For hovednetværket skal de fastsatte standarder være nået i 2030.
  • Kommissionen kan dog ved velbegrundede tilfælde bevilge undtagelser for at opnå standarderne i hovednetværket.
  • Havne, der er del af hovednetværket, skal være forbundet med TEN-T-jernbanen og -veje senest i 2030. Det samme gælder for nogle af de lufthavne, der er del af hovednetværket, men først senest i 2050.

Altinget logoEU
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget eu kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00