Debat

Jens Nymand: Nationale parlamenter bør spille en større rolle i EU

DEBAT: Der kan ikke sættes en finger på EU's formelle demokratiske legitimitet. Men bedre inddragelse af de nationale parlamenter kan sikre en større folkelig forankring, skriver Jens Nymand.

I 2018 foreslog nuværende formand for Europaudvalget, Eva Kjer Hansen (V), at det fremover bør være de enkelte fagudvalg, der får ansvaret for at tildele mandateter, når regeringens ministre skal forhandle i Bruxelles. Jens Nymand er enig. 
I 2018 foreslog nuværende formand for Europaudvalget, Eva Kjer Hansen (V), at det fremover bør være de enkelte fagudvalg, der får ansvaret for at tildele mandateter, når regeringens ministre skal forhandle i Bruxelles. Jens Nymand er enig. Foto: Niels Christian Vilmann Ritzau/Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Jens Nymand Christensen
Seniorrådgiver i Cross Culture Project Association og forhenværende vicegeneraldirektør i EU-Kommissionens generaldirektorat for Uddannelse og Kultur.

Tidligere statsminister Jens Otto Kragh (S) sagde engang, at noget af det fineste ved det daværende EF (nu EU) var, at det havde et rigtigt parlament. Siden Danmark trådte ind i EF er Europa-Parlamentets rolle og indflydelse vokset meget kraftigt, især efter det første direkte valg i 1979 og efterfølgende med vedtagelsen af Maastricht-traktaten.

I dag lovgiver EU via et tokammersystem. Europa-Parlamentet er lovgiver sammen med Ministerrådet, der dog samtidig løser en række andre vigtige opgaver.

Alligevel dukker der fra tid til anden stemmer op, som antaster EU's demokratiske legitimitet. Især i Europa-Parlamentet har der været kræfter fremme, der har deltaget i denne debat.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected]

Ofte har de en dårligt skjult dagsorden. De hævder, at EU reelt har et demokratisk underskud, og at dette skal løses ved at forrykke balancen mellem EU's institutioner til fordel for Europa-Parlamentet.

Giver ikke mening at rykke rundt på opgaverne 
I virkeligheden er sandheden, at man ikke kan antaste EU's formelle, demokratisk legitimitet, fordi den bygger på direkte, frie valg i alle medlemslandene.

I langt de fleste lande har de nationale parlamenter reelt en meget begrænset rolle.

Jens Nymand Christensen
Seniorrådgiver i Cross Culture Project Association og forhenværende vicegeneraldirektør i EU-Kommissionens generaldirektorat for Uddannelse og Kultur.

Tilsvarende kan man ikke antaste ministerrådets demokratiske legitimitet, det er nemlig sammensat af ministre fra de 27 medlemslandes demokratisk valgte regeringer.

Europa-Kommissionen vælges af Ministerråd og Europa-Parlament, og derfor bygger den sin legitimitet på disse to institutioner.

Derfor vil det ikke øge den demokratiske legitimitet at rykke rundt på opgaverne og kompetencerne blandt EU's institutioner.

Det reelle spørgsmål er ikke om vores Unionen er demokratisk legitim, men om befolkningerne ser EU som demokratisk?

Et vigtigt spørgsmål i den sammenhæng er, om EU er tilstrækkeligt transparent?

Mere transperans i Ministerrådet 
På overfladen er Parlamentet naturligvis helt transparent, idet samlinger og udvalgsmøder som udgangspunkt foregår i fuld offentlighed. Der foregår dog vigtige forhandlinger blandt de politiske gruppers koordinatorer forud for hvert udvalgsmøde, og disse forhandlinger er fuldstændig lukket for offentligheden.

Ministerrådet har i de seneste år åbnet for offentlige debatter, som man kan følge online. Det har blandt andet været et krav fra Danmark og de øvrige nordiske lande, at arbejdet i Ministerrådet blev mere transperant.

Det skal gøre det muligt for alle, og naturligvis især medierne, at kunne følge debatter blandt ministrene om vigtige europæiske spørgsmål.

De egentlige forhandlinger om for eksempel Kommissionens lovforslag foregår dog stadig uden offentlighed.

Læs også

Svært at holde nogen til ansvar 
Et andet problem omkring lovgivningsarbejdet: Når de to lovgivere, Europa-Parlamentet og Ministerrådet, hver især har fundet en position til et af Kommissionens lovforslag, foregår de efterfølgende forhandlinger, de såkaldte triloger, bag hermetisk lukkede døre.

Denne sidste del af lovgivningsprocessen gør det svært for udenfrastående at følge med og efterfølgende at holde nogen til ansvar for resultatet. Man kan naturligvis ikke på forhånd offentliggøre de to institutioners forhandlingspositioner, men bagefter kunne det være interessant at kende mandaterne.

Hvordan stillede den danske regering sig i forhold til Rådets forhandlingsmandater? Og støttede de enkelte danske parlamentarikere Parlamentets mandater?

For få MF'ere beskæftiger sig med EU 
Et andet og måske endnu større problem er den meget begrænsede rolle de nationale parlamenter spiller i EU. I Danmark har vi siden vi blev medlem i 1973 haft et Europaudvalg, som skal sikre, at de holdninger, danske ministre præsenterer i Ministerrådet, har dækning i Folketinget.

Rent teknisk har udvalget løst rollen til perfektion. Vi har mindretalsregeringer, og Danmarks optræden i Ministerrådet er derfor formelt forankret i en proces, hvor det på forhånd konstateres, om der er et flertal for regeringens foreslåede linje.

Alligevel er modellen langt fra tilfredsstillende. Alt for mange medlemmer af Folketinget beskæftiger sig kun i begrænset omfang med EU-spørgsmå. Det gælder sågar på de politikområder, som de ellers dækker for deres partier i de forskellige fagudvalg.

Europaudvalget giver derfor en formel demokratisk dækning, men det er samtidig en sovepude for mange folketingsmedlemmer, der ikke er medlem af Europudvalget.

Fri bane for populistiske stemmer
Formanden for udvalget, Eva Kjer Hansen (V), foreslog i sin bog "Det Forsømte Folketing", at det fremover bør være de enkelte fagudvalg, der får ansvaret for at tildele mandateter. For få år siden forsøgte hun selv at give en stærkere rolle til COSAC, samarbejdsorganet for Europaudvalgene i medlemsstaterne og for Europa-Parlamentet.

Det viste sig at være en håbløs kamp. I langt de fleste lande har de nationale parlamenter reelt en meget begrænset rolle. Deres mulighed for at kontrollere regeringernes optræden i Ministerrådet er ofte utilstrækkelig. Dette forhold afspejler sig i arbejdet i COSAC.

Konsekvensen af såvel den nuværende danske løsning og situationen i de andre medlemslande er, at langt den største del af de nationale parlamentarikere kun i meget begrænset omfang beskæftiger sig med EU-spørgsmål, og at de derfor sjældent tager medansvar for de love og løsninger, som er vedtaget i EU i deres navn.

Denne mangel på deltagelse i den nationale lovgivningsproces omkring EU-love fører til en farlig ansvarsforflygtigelse, og den giver også fri bane for populistiske stemmer, der forsøger at vildlede befolkningerne.

Må overkomme modsætningsforhold 
Den model Eva Kjer Hansen lagde frem bør derfor seriøst overvejes i Danmark. Den kunne føre til en stærkere og mere substantiel kontrol med Danmarks optræden i EU. Den kunne sikre bedre sammenhæng mellem den danske EU-politik og den nationale politik, der bliver udstukket i de enkelte fagudvalg. Desuden er jeg overbevist om, at det vil forbedre vores nationale EU-debat. 

Der er i dag ikke formelle problemer med den demokratiske legitimitet i EU. Men den svage inddragelse af de nationale parlamenter svækker den demokratiske kvalitet i befolkningernes øjne.

Svaret ligger imidlertid ikke i at komplicere EU's beslutningsprocesser yderligere ved at oprette et nyt organ eller ved at komplicere lovgivningsprocessen, så den kommer til at tage endnu længere tid end i dag.

På den anden side er der ovenpå coronakrisen og flygtningekrisen brug for at bygge bro mellem de løsninger, vi kun kan finde i fællesskab på europæisk plan og de løsninger, som vi fortsat skal finde nationalt. Vi må overkomme det modsætningsforhold, der synes at være opstået mellem det europæiske og det nationale. Og her kan de nationale parlamenter spille en helt afgørende rolle. 

Parlamenter skal sikre folkelig forankring 
Når vi om nogle måneder skal i gang med den store europæiske debat, som Frankrigs Præsident Emanuel Macron har lagt op til, bør det være et dansk mål, at de nationale parlamentarikere og EU-parlamentarikerne mobiliseres i de nationale debatter. Men også at de nationale parlamentarikere får en meget stærk placering i det store møde, som til sidst skal prøve at trække trådene sammen.

Hvis ikke de får denne rolle, risikerer vi, at vi bliver trukket ind i en ny lang proces om traktatsændringer, som vil sluge masser af tid og ressourcer i Bruxelles for til sidst alligevel at lide skibbrud.

De nationale parlamentarikere har jordforbindelse, og derfor skal de fremover, og sammen med EU-parlamentarikerne, være med til at sikre den folkelige forankring i EU.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jens Nymand Christensen

Seniorrådgiver, Creative Business Network, fhv. vicegeneraldirektør, Generaldirektorat for Uddannelse og Kultur, EU-Kommissionen 2014-18
cand.merc. (Handelshøjskolen i København 1979)

0:000:00