Debat

Konsulent om EU's bæredygtighedskrav: Nu bliver det nemmere at skille fårene fra bukkene

EU's nye rapporteringskrav gør op med virksomheders hemmelighedskræmmeri og skaber helt nye konkurrencevilkår. Taberne bliver de virksomheder, der ser kravene som en rapporteringsøvelse, skriver Steffen Max Høgh.

Virksomhedernes bæredygtighedsperformance bliver det nye konkurrenceparameter, skriver Steffen Max Høgh.
Virksomhedernes bæredygtighedsperformance bliver det nye konkurrenceparameter, skriver Steffen Max Høgh.Foto: Bæredygtig Business
Steffen Max Høgh
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Snart kan virksomheder ikke længere gemme sig bag bæredygtige floskler, men skal stå til regnskab for deres bæredygtighedspraksis på et helt nyt niveau.

Den øgede rapportering, som følger af EU's Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), er et vigtigt skridt mod at accelerere erhvervslivets bæredygtige omstilling, men den er ikke i sig selv løsningen på alt.

Det, der bliver afgørende, er den afledte sideeffekt: Transparens.

De knap 1200 bæredygtighedsparametre, som virksomhederne netop nu begynder at måle og rapportere på, kommer nemlig til at give os en ekstrem indsigt i deres værdikæder og reelle bæredygtige performance, så vi om allerede tre-fem år kan se lige igennem dem.

Det skaber nogle helt nye konkurrencevilkår og ændrer præmissen for virksomheders overlevelse. Det bliver simpelthen nemmere at skille bukkene fra fårene.

Forestil dig, hvad det kan rykke, hvis vi får en pendant til den online sammenligningstjeneste PriceRunner bare med bæredygtighed.

Steffen Max Høgh
Direktør, SustainBusiness

Den konsekvens kan ikke overvurderes, og det er de færreste virksomheder forberedte på.

Jeg vil ligefrem påstå, at vi kigger ind i en tid, hvor bæredygtighed bliver lige så skelsættende for erhvervslivet og samfundet, som digitaliseringen har været. Især når vi begynder at kombinere de to ved at lægge AI og digitale værktøjer ned over de bæredygtige målepunkter, så vi kan decifrere alle bæredygtighedsdata på helt nye måder.

Dét bliver kimen til at skabe reel forandring.

Nyt våben for den politiske forbruger

Forestil dig, hvad det kan rykke, hvis vi får en pendant til den online sammenligningstjeneste PriceRunner bare med bæredygtighed. Altså hvor forbrugere, medarbejdere og investorer kan scanne alle brands og produkter med et skræddersyet filter – ikke kun på parametre som klima og miljø, men også social ansvarlighed, interne forhold og værdier.

Så kan du pludselig se, hvilke virksomheder der har det laveste tekstilforbrug, genbruger mest, har de bedste arbejdsforhold, mest diversitet, producerer varer lokalt og så videre. Og det er kun begyndelsen.

Når både kunder, medarbejdere, samarbejdspartnere og investorer får en detaljeret indsigt i virksomheders aktiviteter, så får de også nogle helt nye handlemuligheder. Kommende medarbejdere kan bedre vurdere arbejdsforholdene på en arbejdsplads, investorer og samarbejdspartnere kan bedre vurdere virksomheders værdikæder og omdømmerisici, og forbrugerne kan træffe langt mere informerede valg.

Jeg tror faktisk, at vi ved at kombinere CSRD med digitaliseringen kommer til at se en decideret genfødsel af den politiske forbruger.

Tveægget sværd for virksomheder

På den lange bane er virksomhedernes største udfordring – og samtidig største chance – derfor at sikre, at deres bæredygtighedsperformance er i top, fordi det bliver en ny konkurrenceparameter.

På den korte bane står virksomhederne lige nu over for en monumental udfordring med overhovedet at skaffe de nødvendige data, og mange er endnu ikke klar til de omfattende krav inden for tidsrammerne.

Store aktører er pressede på at revidere deres værdikæder og indhente data om deres underleverandører som aldrig før, og de bombarderes allerede med henvendelser.

Virksomheder bør allerede nu tage det lange lys på og se de planetære grænser som noget, de skal bygge deres strategi på for at sikre overlevelse på sigt.

Steffen Max Høgh
Direktør, SustainBusiness

De mindre aktører, som ikke omfattes direkte af CSRD, er også pressede, fordi de store samarbejdspartnere netop stiller disse rapporteringskrav, men også fordi de i stigende grad bliver fravalgt, da det er en strategisk fordel at have færre underleverandører og dermed færre værdikæder at rapportere på.

CSRD og de øgede krav til bæredygtighedsrapportering skaber altså på flere måder en ny konkurrencesituation i erhvervslivet, og udviklingen går stærkt, for CSRD er langt fra den eneste lovgivning, virksomhederne rammes af.

Tag bare EU’s Green Claims Directive og Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD), som også er på trapperne.

CSRD handler dog ikke kun om at rapportere, men også om at reagere. De mange nye krav tvinger nemlig automatisk virksomheder til at tænke mere strategisk over bæredygtighed, og det er positivt – men det er stadig kun den spæde start. At være CSRD-compliant betyder nemlig ikke, at din forretning nødvendigvis er bæredygtig.

Vi har nogle planetære grænser, hvor seks ud af ni allerede er ved at blive overskredet, og det er CSRD-målepunkterne ikke komplekse nok til at omfavne, så hvis dit produkt bidrager negativt til et af de områder, bliver du stadig udsat på et tidspunkt.

Derfor bør virksomheder ikke kun fokusere på CSRD, men allerede nu tage det lange lys på og se de planetære grænser som noget, de skal bygge deres strategi på for at sikre overlevelse på sigt.

Temadebat

Når EU's CSRD-direktiv træder i kraft fra i år, skal europæiske virksomheder skrue markant op for deres rapportering om bæredygtighed.

Det sætter Altinget fokus på i en temadebat, hvor vi inviterer centrale aktører til at debattere, om kravene bliver en regeljungle eller reel drivkraft for bæredygtig udvikling.

Du kan læse oplægget for debatten her.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Steffen Max Høgh

Direktør, SustainBusiness
master i positiv psykologi (2013)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024