Nye miljøkrav til biler skiller vandene: Skandaløst knæfald for industrien eller dødsstød til traditionelle biler?

BILER: EU-forslag vil gøre de europæiske biler 30 procent renere i 2030. Det er ikke godt nok, lyder meldingen fra politikere og grønne organisationer, mens både elbilbranchen og Dansk Energi ser store fordele.

EU-Kommissionen vil have gjort de europæiske biler 30 procent renere i 2030.
EU-Kommissionen vil have gjort de europæiske biler 30 procent renere i 2030.Foto: Colourbox
Rikke AlbrechtsenPeter Pagh-Schlegel

Det er under al kritik. Vi står midt i COP 23, hvor vi diskuterer, hvordan vi sikrer os implementering og opfyldelse af målene fra Paris-aftalen. Det første, Kommissionen så gør, er at lave et knæfald for autoindustrien ved at lade være med at gøre kravene bindende. Det er helt horribelt.

Jens Rohde
EU-parlamentariker (R)

BRUXELLES/KØBENHAVN: Har EU-kommissærerne gjort knæfald for bilindustrien eller sat fut under den grønne udvikling?

Det er der mildest talt delte meninger om, efter Kommissionen onsdag fremlagde sin plan for, at europæiske biler og varevogne skal være 30 procent renere i 2030, målt på udledningen i 2021, med et bindende halvvejsmål på 15 procent i 2025.

Den største kritik går på, at Kommissionen i sit nye forslag afholder sig fra at sætte kvoter for andelen af el-, brint- og andre miljøvenlige biler, der skal finde ud på de europæiske veje, sådan som det er sket i både Kina og Californien.

Dokumentation

Sådan vil Kommissionen få grønnere biler

EU-Kommissionen sætter et mål om at sænke CO2-udslip fra den gennemsnitlige bil eller varevogn med 15 procent i 2025 og 30 procent i 2030.

Målet skal udregnes ud fra udslippet i 2021, hvor indfasningen af et tidligere krav om at reducere udslip til 95 gram CO2 per kilometer for biler og 140 gram for varevogne træder er trådt i kraft.

Lever producenterne ikke op til de nye regler, vil det koste dem cirka 700 kroner for hvert gram ekstra CO2, en ny bil udleder, hvilket kan løbe op i mange millioner.

Til gengæld kan producenterne få rabat på CO2-kravet, hvis mere end 15 procent af deres bilpark i 2025 er såkaldte nul- eller lav-emissionsbiler, der udleder under 50 gram CO2 per kilometer.

 

Det er der også i ren transport-pakken

Nyt direktiv om bustransport
Kommissionen vil stimulere udbuddet af busruter ved at åbne hjemmemarkederne for mere konkurrence. Det skal skabe alternativer til privatbilismen

Nyt direktiv om rene køretøjer
Det skal fremme ren transport i offentlige udbud, så for eksempel fremtidens skraldebiler, postbiler med mere bliver lav-emissionsbiler.

En revision af direktiv om kombineret transport
Varetransport skal i højere grad ske i en kombination af lastbiler, godstog, flodpramme og skibe for at få flere lastbiler væk fra de europæiske veje

En handlingsplan for ny lade-infrastruktur
Gennem nye investeringer vil Kommissionen sætte gang i udviklingen af infrastruktur på tværs af Europa, der gør det muligt at bruge lav-emissionsbiler overalt. Kommissionen vil lægge 800 millioner euro, cirka seks milliarder kroner, fra EU-budgettet i støtte og lån til udviklingen.

Bilindustrien tegner sig for 12 millioner jobs og fire procent af BNP i EU. Transport udgør 25 procent af EU’s CO2-udslip og er i 94 procent af alle tilfælde afhængig af olie. Vejtransport tegner sig for 22 procent af de samlede udslip.

Find forslagene her


0:000:00