Debat

SF: EU står ikke i vejen for at stoppe salg af fossilbiler

DEBAT: Man omstiller ikke et samfund med embedsmandslogik. Regeringen bør række ud til andre progressive EU-lande for at skabe en alliance mod salg af nye fossilbiler, skriver Kira Marie Peter-Hansen (SF) og Signe Munk (SF). 

Hvis
Danmark tager sagen op, er det slet ikke urealistisk at etablere en europæisk
alliance mod salg af nye fossilbiler, skriver Kira
Marie Peter-Hansen (SF) og Signe Munk (SF).
Hvis Danmark tager sagen op, er det slet ikke urealistisk at etablere en europæisk alliance mod salg af nye fossilbiler, skriver Kira Marie Peter-Hansen (SF) og Signe Munk (SF).Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Kira Marie Peter-Hansen (SF) og Signe Munk (SF)
Hhv. medlem af Europa-Parlamentet og klimaordfører, SF

For nylig kom Eldrup-Kommissionen med sine længe ventede anbefalinger til, hvordan vi får flere elbiler på de danske veje i fremtiden, og de var mildest talt ikke opløftende.

Det mest ambitiøse scenarie betyder en CO2-reduktion på 1,5 millioner ton i 2030, og når persontransporten samlet set udleder syv millioner ton, så det er tydeligt, at bilafgifterne ikke klarer omstillingen alene.

Det står altså klart, at vi er nødt til at gøre meget mere, end bilkommissionen lægger op til.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Tag debatten op med Ministerrådet
Men hvorfor kunne Eldrup-kommissionen ikke pege på en større reduktion?

Svaret skyldes blandt andet de forudsætninger, kommissionen har arbejdet ud fra - blandt andet at et stop for nysalg af benzin- og dieselbiler er imod EU-lovgivningen. Derfor har kommissionen slet ikke overvejet det.

Hvis Danmark tager sagen op, er det slet ikke urealistisk at etablere en europæisk alliance mod salg af nye fossilbiler. 

Af Kira Marie Peter-Hansen (SF) og Signe Munk (SF)
Hhv. medlem af Europa-Parlamentet og klimaordfører, SF

Men den forudsætning er faktisk en sandhed med store modifikationer.

SF har spurgt EU-Kommissionen, om det virkelig er hensigten, at lande ikke kan få lov til at gå foran i den grønne omstilling på grund af EU-regler, der ikke er opdaterede. I svaret på SF’s spørgsmål lød det, at Kommissionen er fast besluttet på at støtte den grønne omstilling.

Og som reglerne er nu, kan medlemslandene begrænse adgangen til byer for benzin- og dieselbiler for at mindske luftforureningen, lød det fra den forrige EU-kommissær for det indre marked, polske Elżbieta Bieńkowska.

Følger man den opfordring, ville det for mange bilister blive langt mindre attraktivt at eje en fossilbil.

Samtidig opfordrede hun ligefrem den danske regering til at tage debatten om at tillade et stop for nysalg af de forurenende biler med i Ministerrådet. Det er nemlig set før, at fremsynede regeringer sammen er lykkedes med at ændre EU’s miljøpolitik.

Og når man læser EU-Kommissionens eget udkast til en klimaplan, så lægges der op til at der kommer et tidspunkt, hvor fossilbiler ikke længere skal sælges, hvis vejtransporten skal bidrage til at blive klimaneutralt i 2050.

Danmark kan være foregangsland
Udsigterne til et fælleseuropæisk forbud er gode. Danmark er nemlig ikke alene om at kigge på at droppe nysalg af fossile biler. Lande som Frankrig, Spanien, Sverige, Holland og Irland har også leget med tanken.

Hvis Danmark tager sagen op, er det slet ikke urealistisk at etablere en europæisk alliance mod salg af nye fossilbiler. Og det vil virkelig kunne rykke ikke bare EU’s klimaudledninger, men også transformere den globale bilindustri.

Kommissærens opfordring kunne regeringen passende tage til sig, og tidspunktet er perfekt: I de kommende måneder skal EU nemlig lægge sig fast på et mål for, hvor meget EU-landenes udslip af klimagasser skal sænkes med frem mod 2030.

SF og Den Grønne Gruppe kæmper for et EU-klimamål på mindst 65 procent. Men selvom man højst sandsynligt kun kan snøvle sig sammen om et mindre ambitiøst mål, står det klart, at vi skal bruge store forandringer for at nå det.

Læs også

Og kunne det ikke passende være sådan en forandring at tillade et stop for nysalg af benzin- og dieselbiler? Eller endnu bedre: At arbejde for det i EU, så vi får hele Unionen med.

Ræk ud til de progressive
Så kære regering. Hvis Danmark skal være det foregangsland, der driver den grønne omstilling fremad i EU og i verden, ja så bliver vi nødt til at tage lederskabet på os. Man omstiller ikke et samfund med tilbagelænet embedsmandslogik og småjustering af afgifter.

Omstillingen kræver, at vi tager føringen. Ræk ud til de andre progressive medlemsstater og bring diskussionen på banen.

EU-lovgivning er blevet ændret mange gange. Hvorfor ikke gøre det igen?

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Kira Marie Peter-Hansen

Spidskandidat til Europa-Parlamentet (SF), MEP (SF)
studerer bachelor i international relations (Vesalius College, Belgien)

Signe Munk

MF (SF)
Sygeplejerske (Via UC, 2023), ba.scient.pol. (Aarhus Uni. 2013)

0:000:00