Debat

Transparency: Korruptionsskandalen er Europa-Parlamentets chance for at vise forskellen på EU og Orbán

Anklagerne om korruption bør være både Europa-Parlamentet og EU-Kommissionens mulighed for at se sig selv efter i sømmene og sikre, at systemet ikke gøder en korruptionskultur, skriver Jesper Olsen, formand for Transparency International Danmark.

EU bør bruge denne korruptionssag til at lede efter systemfejlene. Kun på den måde kan de bevise forskellen på EU og Orbáns Ungarn, skriver Jesper Olsen.
EU bør bruge denne korruptionssag til at lede efter systemfejlene. Kun på den måde kan de bevise forskellen på EU og Orbáns Ungarn, skriver Jesper Olsen.Foto: Francois Lenoir/Reuters/Ritzau Scanpix
Jesper Olsen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Ungarns premierminister Viktor Orbán har ikke været sen til at bruge den aktuelle korruptionsskandale fra Europa-Parlamentet til at sige, at han jo bare tilhører den europæiske familie og kultur. EU har ikke noget at lade Ungarn høre.

Orbán har ret så langt, at korruption findes alle vegne. Jeg er ærgerlig, men desværre på ingen måde overrasket over skandalen, der involverer en af Parlamentets næstformænd.

Det afgørende for min vurdering af sagen bliver, hvordan Europa-Parlamentet vælger at følge op. Her er der en oplagt anledning til at vise forskellen på Ungarn og EU’s institutioner.

Hvor er konsekvenserne?

Det, der bekymrer mig, sådan som vi kender sagen her en lille uge efter historien breakede i belgiske medier, er omfanget af personer, der er involveret.

Det er jo ikke nok at vedtage alle de rigtige regler, hvis det ikke har konsekvenser, når de bliver brudt

Jesper Olsen
Formand, Transparency International Danmark

Vi kan aldrig gardere os imod at en enkeltperson tager imod en brun kuvert. Hvis de informationer, der indtil videre er kommet frem, er rigtige, så er der mange involveret. Der har ikke været nogen rundt om de direkte involverede, der sagde stop. Det efterlader et indtryk af, at det har man prøvet før. Det vil efterforskningen vise.

EU har over årene været gode til at vedtage regler, der skal forebygge korruption. To af de eksempler, jeg selv ofte har henvist til, er reglerne om lobbyisme og svingdørsansættelser. Men det er jo ikke nok at vedtage alle de rigtige regler, hvis det ikke har konsekvenser, når de bliver brudt. Det er her, det halter.

Parlamentet må se indad

Hvert år gør Europa Kommissionen status på landenedes indsats for at forebygge korruption. Det sker som et afsnit i de ’Rule of law’-rapporter, der udgives ofte i juli måned. Her er der nok at komme efter i medlemslandene, også i Danmark. Der, hvor denne sag udfordrer EU er, at når man peger fingre af andre, er der også fingre, der peger på en selv.

Kommissionsformand Ursula von der Leyen havde i sin State of the Union tale i september et helt afsnit om forebyggelse af korruption. Et godt, nøgternt, beslutsomt og helt nødvendigt afsnit i talen. Hun har sat forventningerne højt. Nu er det tid til at levere for hele EU-systemet.

Lad os se lidt nærmere på sagens foreløbige omdrejningspunkt, Europa-Parlamentet.

Det er et forkert selvbillede, hvis man tror, at der er nogle nationaliteter – herunder den danske – der er immune overfor korruption

Jesper Olsen
Formand, Transparency International Danmark

Parlamentarikerne må se på sig selv og kollegerne og spørge, hvor er det vi har svigtet siden ingen greb ind, siden der ikke var nogen der sagde fra. Når der er så mange involveret, er sandsynligheden til stede for, at der er flere der har kendt til det. Har vi selv oplevet bestikkelse eller tilbud herom? Måske ikke med de store beløb, der er tale om i denne sag. Men det er i det små at problemet til det store problem ligger gemt.

Ingen nationaliteter er immune overfor korruption

Parlamentet har mange på papiret gode regler, der skal forebygge korruption. Men hvorfor er det, at der nærmest aldrig er nogen der sanktioneres? Er det fordi vi alle overholder alt? Eller er det fordi kontrollen reelt er fraværende? Det forventer jeg, at der er klare initiativer fra Parlamentet. Og de kan og skal sættes i værk straks.

Der er sikkert mange i de nordeuropæiske lande, der med sagen har fået bekræftet en fordom om italienere og grækere, som er det to nationaliteter, der går igen blandt de personer efterforskningen er rettet imod. Men det er et forkert selvbillede, hvis man tror at der er nogle nationaliteter – herunder den danske – der er immune overfor korruption.

Læs også

Økonomiske strukturer kan skabe snydekultur

Europa-Parlamentarikerne får en høj løn. Argumentet er, at hvis man får en høj løn, så er man mindre sårbar overfor fristelsen for at modtage bestikkelse. Det argument har jeg selv abonneret på. Men holder det for virkeligheden test? Noget af vejen men strukturerne, der skal udligne nationale forskelle, er en invitation til omgåelse. 

Kreativitet og økonomiske incitamenter fører sjældent en god kultur med sig

Jesper Olsen
Formand, Transparency International Danmark

Parlamentet bør i mine øjne også se på, om de øvrige økonomiske incitamenter ved at være medlem af Europa-Parlamentet er for store. Der er ikke mange andre parlamenter i verden, hvor pengerigeligheden er så stor til at finansiere medlemmernes aktiviteter.

Hvis vi som danskere er i tvivl, så har vi i de seneste par uger bare kunne tage en tur til retten på Frederiksberg, hvor Meld/Feld-sagen har kørt med en dansk partiformand på anklagebænken. Her får vi snart vurderingen af, om det der foregik eller ikke foregik i Skagen, var strafbart eller ej. Men det er i virkeligheden ikke det centrale.

Det helt grundlæggende problem ved finansieringen af politiske aktiviteter er, at partier ved at sætte et logo på et program eller en annonce kan få EU til at finansiere sine politiske aktiviteter. Kreativitet og økonomiske incitamenter fører sjældent en god kultur med sig. Det er den slags spørgsmål, man skal have modet til at stille.

EU skal rydde op

Og så er vi ved sagens kerne. Det er mennesker, der er korrupte, det er systemerne, der gør det muligt.

Parlamentet – men også Kommissionen – bør bruge denne sag til at lede efter systemfejlene. Kun på den måde kan de bevise forskellen på EU og Orbáns Ungarn.

Jeg tillader mig af være forsigtig optimist. Både Parlamentets og Kommissionens formand virker fast besluttede på at rydde op. Men som man siger: ‘Don’t tell it, show it.’

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jesper Olsen

Formand, Transparency International Danmark, bestyrelsesformand, Klostergården i København, ekstern lektor i offentlig ret, Institut for Statskundskab, Københavns Universitet
cand.jur.

Viktor Orbán

Premierminister, Ungarn
jurist (Eötvös Loránd University 1987)

Ursula von der Leyen

Formand, EU-Kommissionen, fhv. forsvarsminister, Tyskland (CDU)
KA i folkesundhedsvidenskab (2001), cand.med. (Mediziniche Hochschule, Hannover, 1991)

0:000:00