Vognmænd overvejer kopi af tyske løn-regler

LØN: DTL bakker op om de tyske regler for minimumsløn og kalder det en overvejelse værd, at man går samme vej i Danmark. Det vil gavne Danmark, men spørgsmålet er, om det kan lade sig gøre, lyder det fra forsker. ITD mener ikke, at ordningen er fair for Østeuropa.

Tysk krav om mindsteløn for udenlandske chauffører deler vandene.<br>
Tysk krav om mindsteløn for udenlandske chauffører deler vandene.
Foto: Colourbox
Hjalte T. H. Kragesteen

Ordningen i Tyskland vil hjælpe noget på cabotageproblemet i Danmark. Men det løser ikke hele problemet.

Flemming Ibsen
Arbejdsmarkedsforsker, Aalborg Universitet

I Tyskland skal også udenlandsk ansatte chauffører overholde den tyske mindsteløn. Og mens DI, ITD og Danske Speditører raser mod den ordning, så ser DTL helt andre perspektiver i det.

"Det tyske initiativ er et symptom på, at der er nogle problemer i Europa med social dumping, som vi også oplever i Danmark. Og jeg mener, at det er en overvejelse værd, om vi kan indføre samme ordning i Danmark, eller noget der har samme virkning," siger adm. direktør Erik Østergaard.

I Tyskland har man pr. 1 januar indført en ny ordning, som betyder, at også udenlandsk arbejdskraft skal overholde den lovbestemte mindsteløn på 8,5 euro i timen. Det gælder for al kørsel herunder internationale transporter, cabotagekørsel, og hvis en chauffør kører transit gennem Tyskland.

Altinget logoEU
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget eu kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00