Arla og L&F: Ekstreme kostholdninger forvirrer danskerne unødigt

DEBAT: Fødevaredebatten skal tilbage på sporet, så danskerne kan finde rundt i, hvad der er sundt og usundt, skriver Jakob Knudsen, landedirektør i Arla, og Karen Hækkerup, administrerende direktør i Landbrug & Fødevarer.

Af Jakob Knudsen og Karen Hækkerup 
Landedirektør i Arla Danmark og administrerende direktør i Landbrug & Fødevarer

Den seneste uge har en ny kampagne fra Arla været med til at kickstarte en debat om sund kost.

Filmen om ’Mælk uden mælk’ er blevet vist 1,3 millioner gange på nettet og fået tusindvis af likes, mens debatten om kampagnen har kørt for fulde gardiner på Twitter og Facebook og andre medier. Kampagnen har altså ramt noget.

Det er tankevækkende, at debatten på sociale medier har bekræftet kampagnens præmis: De ekstreme holdninger om kost fylder meget. Men det er få debattører, der larmer, og det forvirrer de mange.

Udgangspunktet er danskernes sundhedsforvirring. En ny undersøgelse dokumenterer endnu en gang, at halvdelen af danskerne faktisk ikke ved, hvad der er sundt eller usundt.

Sunde fødevarer skal ud af skammekrogen
I årevis har medier – både de gamle og de nye – været en kampplads mellem evidens og fakta på den ene side og pseudovidenskab, fake news og ekstreme holdninger på den anden.

Bør voksne drikke mælk? Er æg lige så farlige som cigaretter? Feder kulhydrater? Aldrig har det været lettere at få et råd om sundhed. Og aldrig har det været sværere at finde hoved og hale i, hvad der er sandt eller falsk.

Hvis man skal tro på alt, hvad man hører i sundhedsdebatten, er listen over forbudte fødevarer efterhånden længere end listen over gode, sunde fødevarer. Og sådan forholder virkeligheden sig naturligvis ikke. Nu skal vi have den debat tilbage på sporet og tale fakta, kildekritik og sund fornuft.

Hvis forbrugerne skal have en kinamands chance for at navigere i sundhedsstoffet, er der behov for et stærkt samarbejde mellem alle de parter, der beskæftiger sig med vores mad.

Det gælder producenter som Arla, det gælder organisationer som Landbrug & Fødevarer, det gælder sundhedsmyndigheder og mange af de stemmer, der har blandet sig i debatten.

Det er i alles interesse, at forbrugerne ikke er i tvivl om, hvad de skal tro.

Mælkekampagne skal sætte gang i sundhedsdebat
Den kampagne, som Arla har sat i gang, vil udfordre den sundhedsdebat, som er kørt af sporet, ikke mindst i forhold til mælk.

Men mælk er langt fra den eneste fødevaregruppe, der er under angreb fra myter, anekdoter og pseudovidenskab. Det gælder meget af den mad, som vi danskere spiser hver dag.

Kampagnen 'Mælk uden mælk' kommer til at rulle i bybilledet, på digitale og sociale medier og på tv i de kommende uger. Målet med kampagnen er først og fremmest at få gang i en debat om debatten.

Både Arla og Landbrug & Fødevarer vil meget gerne være med til at sætte fokus på fakta i stedet for følelser. Forhåbentlig vil det være med til at sikre, at vi fremover taler om sund kost, uden at det bliver råben fra hvert sit hjørne, men i stedet bliver baseret på dialog ud fra fornuftig uenighed.

Forrige artikel DI: Ja tak til erhvervsfremmesystem for virksomhederne DI: Ja tak til erhvervsfremmesystem for virksomhederne Næste artikel Fødevarestyrelsen: Ingen danskere skal sætte tænderne i usikre fødevarer Fødevarestyrelsen: Ingen danskere skal sætte tænderne i usikre fødevarer
  • Anmeld

    H Klausen Nordjylland

    Bevidst markedsføringsfup?

    Hvis Arla ville gøre noget godt for forbrugerne, kunne Arla angive produktionsdato på Arlas færdigpakkede fødevarer!
    I en artikel i Jyllandsposten den17/4 1997 fortalte MD Foods at deres maskiner kun kunne trykke en dato, derfor var varen kun mærket med holdbarhedsdato.
    Jeg går da ud fra at maskinen der kan trykke to datoer nu er opfundet.
    Arla kunne for egen troværdigheds skyld godt sætte produktionsdato på de madvarer der forventes at have en længere holdbarhed end 14 dage,.
    Jeg er flere gange blevet "snydt" når jeg har købt Yoggi Yoghurt A38, hvor jeg troede at datoen på kartonen var produktionsdatoen, de hjembragte varer viste sig så at være 2 - og 4 uger ældre end sidste salgsdato. Disse varer køber jeg aldrig mere.
    De regelmæssige vidtløftige " natur" reklamer fra Arla er direkte at gøre grin med forbrugerne.