Debat

Arla og L&F: Ekstreme kostholdninger forvirrer danskerne unødigt

DEBAT: Fødevaredebatten skal tilbage på sporet, så danskerne kan finde rundt i, hvad der er sundt og usundt, skriver Jakob Knudsen, landedirektør i Arla, og Karen Hækkerup, administrerende direktør i Landbrug & Fødevarer.

Målet for Arlas nye kampagne 'Mælk uden mælk' er først og fremmest at få gang i en debat om debatten, skriver Jakob Knudsen, landedirektør i Arla Danmark.
Målet for Arlas nye kampagne 'Mælk uden mælk' er først og fremmest at få gang i en debat om debatten, skriver Jakob Knudsen, landedirektør i Arla Danmark.Foto: Pressefoto
Kirsten Ida Enemark
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Jakob Knudsen og Karen Hækkerup 
Landedirektør i Arla Danmark og administrerende direktør i Landbrug & Fødevarer

Den seneste uge har en ny kampagne fra Arla været med til at kickstarte en debat om sund kost.

Filmen om ’Mælk uden mælk’ er blevet vist 1,3 millioner gange på nettet og fået tusindvis af likes, mens debatten om kampagnen har kørt for fulde gardiner på Twitter og Facebook og andre medier. Kampagnen har altså ramt noget.

Det er tankevækkende, at debatten på sociale medier har bekræftet kampagnens præmis: De ekstreme holdninger om kost fylder meget. Men det er få debattører, der larmer, og det forvirrer de mange.

Fakta
Deltag i debatten!

Udgangspunktet er danskernes sundhedsforvirring. En ny undersøgelse dokumenterer endnu en gang, at halvdelen af danskerne faktisk ikke ved, hvad der er sundt eller usundt.

Sunde fødevarer skal ud af skammekrogen
I årevis har medier – både de gamle og de nye – været en kampplads mellem evidens og fakta på den ene side og pseudovidenskab, fake news og ekstreme holdninger på den anden.

Hvis forbrugerne skal have en kinamands chance for at navigere i sundhedsstoffet, er der behov for et stærkt samarbejde mellem alle de parter, der beskæftiger sig med vores mad.

Jakob Knudsen og Karen Hækkerup 
Arla og L&F

Bør voksne drikke mælk? Er æg lige så farlige som cigaretter? Feder kulhydrater? Aldrig har det været lettere at få et råd om sundhed. Og aldrig har det været sværere at finde hoved og hale i, hvad der er sandt eller falsk.

Hvis man skal tro på alt, hvad man hører i sundhedsdebatten, er listen over forbudte fødevarer efterhånden længere end listen over gode, sunde fødevarer. Og sådan forholder virkeligheden sig naturligvis ikke. Nu skal vi have den debat tilbage på sporet og tale fakta, kildekritik og sund fornuft.

Hvis forbrugerne skal have en kinamands chance for at navigere i sundhedsstoffet, er der behov for et stærkt samarbejde mellem alle de parter, der beskæftiger sig med vores mad.

Det gælder producenter som Arla, det gælder organisationer som Landbrug & Fødevarer, det gælder sundhedsmyndigheder og mange af de stemmer, der har blandet sig i debatten.

Det er i alles interesse, at forbrugerne ikke er i tvivl om, hvad de skal tro.

Mælkekampagne skal sætte gang i sundhedsdebat
Den kampagne, som Arla har sat i gang, vil udfordre den sundhedsdebat, som er kørt af sporet, ikke mindst i forhold til mælk.

Men mælk er langt fra den eneste fødevaregruppe, der er under angreb fra myter, anekdoter og pseudovidenskab. Det gælder meget af den mad, som vi danskere spiser hver dag.

Kampagnen 'Mælk uden mælk' kommer til at rulle i bybilledet, på digitale og sociale medier og på tv i de kommende uger. Målet med kampagnen er først og fremmest at få gang i en debat om debatten.

Både Arla og Landbrug & Fødevarer vil meget gerne være med til at sætte fokus på fakta i stedet for følelser. Forhåbentlig vil det være med til at sikre, at vi fremover taler om sund kost, uden at det bliver råben fra hvert sit hjørne, men i stedet bliver baseret på dialog ud fra fornuftig uenighed.

Dokumentation

Analysen er foretaget gennem Epinions Danmarkspanel blandt 2.500 danskere mellem 18 og 75 år i december 2017.

  • 57 pct. af danskerne mener, at de ekstreme holdninger fylder for meget i debatten.
  • 55 pct. bliver forvirret af de mange sundhedsråd, der florerer i debatten.
  • 52 pct. siger, at det er svært at holde styr på, hvad der er sundt.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jakob Bernhard Knudsen

Senior Vice President, Commercial Operations Europe, Arla Foods
HA (CBS 1991), cand.merc. (1993)

Karen Hækkerup

Formand, Den Sociale Investeringsfond og Nordic Safe Cities
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2010)

0:000:00