Debat

Bryggerier: Lad øl-revolutionen fortsætte sin sejrsgang

DEBAT: Regeringens fremragende initiativ Gastro 2025 bør gribe chancen for at lade øl-revolutionen vokse sig stærkere til gavn for vækst, velstand og velsmag, skriver Niels Hald, direktør, Bryggeriforeningen.

Den samlede bryggeribranche bør fortsætte øl-revolutionen og gøre den til en dansk vækst- og eksportsucces, skriver Niels Hald. 
Den samlede bryggeribranche bør fortsætte øl-revolutionen og gøre den til en dansk vækst- og eksportsucces, skriver Niels Hald. Foto: /ritzau/Jesper Nørgaard Sørensen
Kristian Tolbøll
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Niels Hald
Direktør for Bryggeriforeningen

Danmark har de seneste år været vidne til en øl-revolution med dybe rødder i alle dele af landet. Antallet af bryggerier er nærmest eksploderet fra bare 18 i år 2000 til over 140 i år. Det skyldes ikke mindst de mange innovative og visionære bryggere, som har etableret mikrobryggerier eller udviklet nye serier af specialøl, som i dén grad er blevet kendt og anerkendt vidt omkring.

I bund og grund et stykke danmarkshistorie, som bidrager til vækst og udvikling. For selv et mikrobryggeri skaber arbejdspladser og bidrager til udviklingen i landbruget, hos distributører, i butikker, restauranter og cafeer. Det betyder noget!

Udviklingen generelt har været godt nyt for iværksætteriet, forbrugerne og væksten.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Ny dansk eksportsucces
Men øl-revolutionen bør ikke slutte nu. For der er store potentialer for vækst. Ikke bare i Danmark, men også globalt, hvor danske bryggerier allerede omsætter for over 70 milliarder kroner. En undersøgelse blandt vore medlemmer tidligere på året fortæller:

  • at 65 procent af bryggerierne allerede eksporterer
  • at antallet af lande, der eksporteres til, er steget 10-15 procent på ét år
  • at 6 ud af 10 bryggerier forventer, at eksporten vil stige i 2017.

Det er alt sammen et stærkt signal fra vores branche, som selvfølgelig selv skal drive eksporten. Men regeringens rigtig fine initiativ om øget fokus på dansk gastronomi og danske råvarer, Gastro 2025, bør også komme danske bryggerier til gode, så de kan bidrage yderligere til vækst og velstand. Initiativet bør derfor inkludere bedre rammebetingelser for branchens fremtidige vækst blandt både små og store. Det kan ske med få konkrete tiltag.

Danmark har en lang og stolt tradition som øl-land. Den har de seneste år vist sit værd gennem et utal af nye bryggerier og nye produktserier. 

Niels Hald
Direktør, Bryggeriforeningen

Tiltag for eksportområdet
Vi bør styrke den fælles eksportindsats for øl, blandt andet gennem målrettede, erhvervsdelegationer, øl-ambassadører og eksportpakker, som også er anvendelige for små og mellemstore virksomheder. Herunder bør der være god dansk øl i glasset, når det officielle Danmark har gæster fra udlandet, og når landet har eksportfremme-aktiviteter – hvorfor dog servere fransk vin, når vi kan promovere vores eget kvalitetsbryg?

Tiltag for turismeområdet 
Vi bør have langt større fokus på øl-turisme, for eksempel ved at udvikle et besøgskatalog for bryggerierne og en Margueritrute for øl- og gastronomioplevelser. Og dansk mad skal naturligvis altid markedsføres sammen med dansk øl.

Tiltag for uddannelsesområdet
Vi bør sikre, at øl (og ikke kun vin!) er en del af uddannelsen for kokke og tjenere. Det bidrager til en bedre oplysning om øl også for udenlandske turister.

Danmark har en lang og stolt tradition som øl-land. Den har de seneste år vist sit værd gennem et utal af nye bryggerier og nye produktserier. Lad os sammen fortsætte øl-revolutionen og gøre den til en dansk vækst- og eksportsucces. 

.....

Niels Hald er cand.polit. og tidligere ambassaderåd for Udenrigsministeriet i Bruxelles. Som direktør for Bryggeriforeningen varetager og formidler Niels Hald danske bryggeriers og tapperiers interesser over for Folketinget, myndighederne, medierne og den øvrige offentlighed – blandt andet når det gælder fødevare-, sundheds-, erhvervs- og miljøpolitik. Bryggeriforeningen gennemfører initiativer og kampagner for en fornuftig alkoholkultur i ungdomsmiljøer. Samtidig arbejder foreningen på at skabe øget kendskab til øl som del af en sund og naturlig livsstil – et naturligt produkt med rod i stolte, danske traditioner og håndværk samt en vigtig del af den danske kulturhistorie.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Niels Hald

Fhv. direktør, Bryggeriforeningen (1996-2022)
cand.polit. (Københavns Uni. 1979)

0:000:00