Detailmærker tager magt fra fødevareproducenterne
Michael Hjøllund
JournalistDe mærkevarer, som ikke de facto er mærkevarer i kundernes opfattelse, dem, tror jeg, vil blive faset ud.
Jens Vilholm
Fooddirektør i Coop Danmark
Private labels er betegnelsen for detailhandelens egne mærker.
Det kan eksempelvis være:
- "Budget" eller "levevis"
(Dansk Supermarked) - "Änglemark" eller "X-tra"
(Coop Danmark)
Flere og flere varer på supermarkedernes hylder er mærket med detailhandelens egne brands, de såkaldte private labels.
Det presser fødevareproducenterne, der står svagere i armlægningen med supermarkederne.
Det er en af konklusionerne i rapporten "Landbrugets Økonomi 2013" fra Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi på Københavns Universitet.
Markedsandele for private labels (i procent) på fødevareområdet
2002 | 2007 | 2012 | |
UK | 21,1 | 23,3 | 24,5 |
Tyskland | 16,8 | 20,7 | 24,3 |
Holland | 13,1 | 15,0 | 17,0 |
Spanien | 9,3 | 13,8 | 16,2 |
Frankrig | 11,3 | 14,3 | 15,8 |
Sverige | 12,7 | 12,5 | 12,3 |
Italien | 7,9 | 8,5 | 9,0 |
Øvrige Europa | 9,6 | 14,0 | 15,7 |
Europa total | 12,6 | 15,9 | 17,6 |
USA | 12,2 | 14,4 | 15,7 |
Australien | 8,1 | 10,3 | 12,1 |
Kina | 0,4 | 0,4 | 0,5 |
Singapore | 3,7 | 4,3 | 4,8 |
Japan | 4.8 | 5,1 | 5,6 |
I Danmark udgør private labels cirka 22 procent af dagligvaresalget.
Hos Coop er andelen af private labels steget fra 18 til 22 i perioden 2008 til 2012.
Kilde: "Mærkevarer eller private labels på fødevareområdet", seniorrådgiver Henning Otte Hansen, Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi (2012).