Erhvervsliv raser over udkast med nye krav for grisetransporter: “Uacceptabelt” og "en horribel tilgang”

DYREVELFÆRD: Om mindre end en måned kan grisetransportører stå overfor nye skærpede krav til indvendig højde ved transport for smågrise. Men konsekvenserne vil være uoverstigelige, og kravene kan være retsstridige, lyder det fra erhvervsorganisationer.

SamMark og Landbrug & Fødevarer finder udkastet til en ny bekendtgørelse om dyretransporter for ganske uacceptabel og med store konsekvenser for erhvervslivet. ARKIVFOTO.
SamMark og Landbrug & Fødevarer finder udkastet til en ny bekendtgørelse om dyretransporter for ganske uacceptabel og med store konsekvenser for erhvervslivet. ARKIVFOTO.Foto: Bax Lindhardt/Ritzau Scanpix
Sine Riis Lund

Jeg tænker stadig, om det her virkelig kan passe. Vi ved, vi ikke har overset noget, og derfor er vi meget rystede. Det her er meget, meget omsiggribende og med ekstremt kort varsel. Det er en helt horribel tilgang til erhvervslivet.

Lisbet Hommelhoff
Formand for SamMark

Vi ser dette som et stort problem og betragter den danske stramning som chikane og i strid med EU's transportforordning.

Keus & Mollink

Massive økonomiske konsekvenser for erhvervet, væsentlige retsstridige forhold, risiko for uhentede grise til sommer, politisk aftalebrud og hastværk af værste skuffe.

Udkastet til en ny bekendtgørelse om dyretransporter har i den grad bragt sindene i kog i erhvervslivet og medført flere sider lange høringssvar med opremsning af kritikpunkter.

Baggrunden er, at Fødevarestyrelsen i bekendtgørelsen lægger op til at fastsætte minimumskrav for indvendig højde ved transport af grise på 30 og 26 kilo på henholdsvis 70 og 68 centimeter. Med virkning fra 1. juli.

0:000:00