Forskere vil udbygge Ø-mærket

ØKOLOGI: Det vil gavne økologien og forbrugeren at udbygge Ø-mærket, men kun hvis man sikrer troværdigheden og kvalitetsniveauet. Sådan lød det fra forskere og debattører på et nyligt afholdt forskningsseminar på KU.
Foto: Julie Charlotte Christensen/ Altinget

En differentiering af det røde Ø-mærke kan komme både forbrugere, detailhandel og producenter til gode, samtidig med at det vil sikre, at Danmark fastholder sin førerplads inden for økologien.

Det var essensen af et offentligt møde holdt i tirsdags på det Biovidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet. Her blev forskning om den økologiske forbruger præsenteret med efterfølgende debatpanel, hvor Landbrug & Fødevarer, FDB og Økologisk Landsforening var deltagere.

Ø-mærker letter forbrugeren
Blandt dagens forskere var Ulf Hjelmar fra Anvendt KommunalForskning, som præsenterede sit projekt om økologi og kompleksitet i det daglige madindkøb. Han mener, at Ø-mærket er med til at lette den travle forbruger i hverdagen.

"Det er tydeligt tale om convenience, altså en forenkling af indkøbet for forbrugeren, når supermarkedet vælger at bruge mærkningsordninger som for eksempel Ø-mærket. Man kan sige at supermarkedet igennem mærkningsordninger hjælper forbrugeren med at træffe valget," sagde Ulf Hjelmar og tilføjede:

"Flere mærker eller en udbygning af allerede eksisterende mærkningsordninger vil gøre det nemmere for forbrugeren at købe ind i en presset hverdag."

Vigtigt at sikre kvaliteten
Men en udbygningen af Ø-mærket byder på udfordringer. Karsten Klint Jensen fra Fødevareøkonomisk Institut, Københavns Universitet udtrykte under sin forskningspræsentation bekymring overfor en differentiering af Ø-mærket:

"Flere økologi-mærker kan have den effekt, at det røde Ø-mærke blive devalueret. Vi skal passe på at basisniveauet ikke bliver sænket."

I det efterfølgende debatpanel var Thomas Roland, afdelingschef i FDB, positiv over for en udbygning af Ø-mærket, som han ser som et stort plus for både producent, forbruger og detailhandel. En eventuel udbygning er imidlertid op til producenten:

"Detailhandlen er glade for fælles regler, og det er et plus, hvis producenten kan fortælle en ekstra historie om produktet. Men det er producenten, der skal fortælle og forklare til forbrugeren, hvis produktet indeholder mere end bare konventionel økologi - ikke kæden. Et Ø-plus-mærke vil være spændende, men det er altså op til producenten," sagde Thomas Roland og tilføjede, at han også så det som et plus for forbrugeren, når detailkæder skabte deres egne mærker, såsom FDB's Änglemark:

"Butikskæder føler stærkere for et mærke, der er deres eget, og det kan hjælpe økologien. Danmark har en stærk position inden for økologien, og den kan fastholdes ved at skabe flere økologi-brands."

L&F: Økologi er samlet pakke
Landbrug & Fødevarer var enige i, at Ø-mærket letter valget for forbrugeren, men advarede samtidig mod at fragmentere ordningen for meget:

"Man får en samlet pakke ved køb af økologi, og derfor skal man passe på med at fragmentere ordningen. Men der skal være plads for den enkelte virksomhed til at lægge branding oven i Ø-mærket. Økologerne skal have mulighed for at vise deres politik, for eksempel hvilke valg der er truffet inden for natur og etik," sagde Kirsten Lund Jensen, teamleder for økologi, Landbrug & Fødevarer.

Hun tilføjede, at de økologiske producenter kan få fordele ved private mærker, for eksempel i form af øget eksperthjælp, men at det samtidig er vigtigt at sikre Ø-mærkets troværdighed.

Danmark skal beholde førertrøje
Økologisk Landsforening lagde sig i samme tråd og pegede på, at det vigtigste var at sikre en høj kvalitet af økologiske produkter, og at niveauet ikke falder. Helle Bossen, markedskonsulent i Økologisk Landsforening, sagde:

"Det er fint, at supermarkeder bruger økologiske produkter til at profilere sig. Det er nemlig med til at gøre økologien mere synlig."

Peter Sandøe fra Center for Bioetik og Risikovurdering, KU, var ordstyrer og lukkede dagen med at konkludere, at hele debatten om økologiens fremtid kan koges ned til at Ø-mærket er bundlinjen, men at det er et plus, hvis nogen, særligt producenter eller detailhandlen, vil gøre noget ud over, hvad Ø-mærket dikterer.

"Dagens debat har vist, at en udbygning af Ø-mærket er vejen frem, hvis Danmark skal beholde sin førerposition inden for økologi," lød den afsluttende kommentar fra Sandøe.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Thomas Roland

CSR-chef, Coop Danmark
cand.scient. antropologi (Københavns Uni. 1999)

Kirsten Lund Jensen

Økologichef, Landbrug & Fødevarer, bestyrelsesmedlem, ICROFS
cand.oecon.agro. (Den Kongelige Veterinær- og Landbohøjskole 2007)

Peter Sandøe

Professor i bioetik, Institut for Veterinær- og Husdyrvidenskab og Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi, Københavns Universitet, leder, Center for Forskning i Familiedyrs Velfærd
mag.art. i filosofi (Københavns Uni. 1984), D.Phil. (Oxford 1988)

0:000:00