HjerneSagen: Frivillige salt-tiltag er ikke nok

SALT: Et lille år efter etableringen af Saltpartnerskabet får initiativet hårde ord med på vejen. Frivillige ordninger er ikke nok, for industrien har ikke motivationen til at nedsætte saltindholdet i deres produkter, mener ernæringsekspert og HjerneSagen.
Fødevarer som brød, ost, kødpålæg, fiskeretter og morgenmadsprodukter indeholder meget af det salt, vi dagligt indtager. Mere eller mindre færdige produkter som frysepizzaer, panderetter og fastfood bidrager også med en betydelig del. (foto: colourbox.com)
Fødevarer som brød, ost, kødpålæg, fiskeretter og morgenmadsprodukter indeholder meget af det salt, vi dagligt indtager. Mere eller mindre færdige produkter som frysepizzaer, panderetter og fastfood bidrager også med en betydelig del. (foto: colourbox.com)

Jeg tvivler stærkt på, at de kommer til at bruge listerne. De anvender jo saltet, fordi det har en konserverende, smagsmæssig og farvemæssig funktion, altså for at give produktet en bedre fremtoning og mulighed for at blive solgt. Det handler om at få solgt så meget som muligt, og så er man i bund og grund ligeglad med sundheden.

Preben Vestergaard Hansen
Lektor i Human Ernæring, Professionshøjskolen Metropol
Fakta
70 procent af det salt vi får, har industrien allerede tilsat maden, når vi køber den. 15 procent findes narturligt i maden. De sidste 15 procent er noget, vi forbrugere selv tilsætter maden.

Kilde: Preben Vestergaard Hansen, Professionshøjskolen Metropol

Frivillige ordninger er slet ikke nok, hvis danskerne skal spise mindre salt. 

Det mener HjerneSagen, som har mistet tålmodigheden med det såkaldte Saltpartnerskab, som Fødevareministeriet for snart et år siden igangsatte i samarbejde med fødevareindustrien og flere interesseorganisationer.

Saltpartnerskabet er ellers lige gået i gang med at udarbejde en række anbefalinger om saltindhold til industrien. Ideen kommer fra Storbritannien, og anbefalingerne kommer til at bestå af lister med anbefalede reduktionsmål for salt i forskellige fødevarer. Men i HjerneSagen mener man ikke, at anbefalinger er nok for at få danskernes indtag af salt ned, og interesseorganisationen vil derfor have politikerne til at lovgive på området:

Dokumentation
Saltpartnerskabet består af DI Fødevarer, Landbrug og Fødevarer, Dansk Erhverv, Horesta, Hjerteforeningen, Forbrugerrådet, Kræftens Bekæmpelse, Foreningen af Kliniske Diætister, Diabetesforeningen, Kost- og Ernæringsforbundet og Fødevarestyrelsen.

0:000:00