Regeringen vil granske alkoholreklamer

ALKOHOL: Danske børn og unge drikker alt for meget, mener regeringen, som nu vil gå reglerne for markedsføring af alkohol i forhold til børn og unge efter i sømmene.
Foto: Colourbox
Lasse LangePer Bang Thomsen
Hvis danske børn og unges alkoholforbrug skal nedbringes, skal der kigges på reglerne for alkoholreklamer.

Det siger erhvers- og vækstminister Ole Sohn (SF) til Altinget | Fødevarer.

"Vi kan se, at alkoholforbruget blandt børn og unge i Danmark er meget højt i forhold til andre lande. Hvis vi kan finde måder at nedbringe det, vil vi gøre det, og i den forbindelse vil vi se på lovgivningen omkring alkoholreklamer til børn og unge," siger Ole Sohn, der nu har nedsat et udvalg, som skal gennemgå de nuværende regler på området.

Information er også vigtigt
Der er allerede i dag strenge regler, når det kommer til alkoholreklamer i forhold til børn og unge. Der er forbud mod reklamer rettet mod den målgruppe, og det er ikke tilladt at reklamere i medier med mere end 30 procent børn og unge blandt publikum.

Men ifølge Ole Sohn har internettet og mobiltelefonerne ændret måden, virksomheder kommer i kontakt med børn og unge på, og det er blandt andet her, udvalget skal granske alkoholreklamerne.

Fakta
De nuværende alkoholreklameregler vedrørende børn og unge.
  • Markedsføringen af alkoholholdige drikkevarer må, uanset hvilken form den antager, aldrig rette sig mod børn og unge.
  • Markedsføringen må aldrig anvende personer, der på grund af deres unge udseende giver indtryk af, at unge mennesker drikker alkoholholdige drikkevarer.
  • Modeller, skuespillere og lignende, der anvendes i markedsføringen skal være, og se ud til at være, mindst 25 år. 
  • Markedsføringen må derudover aldrig finde sted i medier, hvor over 30 % af publikum er, eller med rimelighed vurderes at være, børn og unge.

Reglerne er aftalt mellem myndigheder og aktører. De er i princippet en fælles fortolkning af markedsføringslovens bestemmelse om god markedsføringsskik.

Overtrædelser kan indklages for Alkoholreklamenævnet, hvori Forbrugerrådet samt en række brancheorganisationer har sæde. Formanden er uafhængig.

Udvalget skal aflevere en statusrapport til Erhvervs- og Vækstministeriet inden udgangen af marts 2013 og færdiggøre sit arbejde inden slutningen af 2013. Det er dog endnu uvist, om arbejdet vil munde ud i reelle lovinitiativer.

"Derudover handler det også om at øge informationen om alkohol til børn og unge," siger han.

Alkoholforbruget blandt børn og unge i Danmark er meget højt i forhold til andre lande. Hvis vi kan finde måder at nedbringe det, vil vi gøre det.

Ole Sohn
Erhvervs- og vækstminister, SF

Bryggerierne er positive
Hos bryggeriernes bracheorganisation, Bryggeriforeningen, er man positivt stemt over for regeringens initiativ.

"Det, synes vi, er yderst fornuftigt at kigge på. Vi ønsker ikke på nogen måde at markedsføre os over for børn og unge under 18 år. Der er allerede et totalt forbud mod markedsføring mod børn og unge, men hvis vi kan få det system, vi har, til at fungere endnu bedre, så er det da velkomment," siger dirketør Niels Hald til Altinget | Fødevarer.

Det er i dag tilladt at reklamere i medier med op til 30 pct. børn og unge blandt publikum. Hvad ville du sige til, hvis den grænse blev sat ned?
"Vi er ikke afvisende over for, at det kan være en god ide, men det er vigtigt, at vi har nogle regler, der kan administreres og virker i praksis. Det kan jo være svært at garantere, at der slet ikke er børn og unge blandt publikum."

De nuværende regler for alkoholreklamer er en udmøntning af markedsføringslovens påbud og god markedsføringsskik og er aftalt mellem relevante brancher, myndigheder og forbrugerrådet. Og Bryggeriforeningen er meget interesseret i det nye udvalgs arbejde.

"Vi håber jo, at vi bliver indbudt i arbejdet," siger formand Niels Hald.

Dokumentation

Fra regeringens forbrugerpolitiske eftersyn - "Trygge forbrugere, Aktive valg"

Bedre forbrugerbeskyttelse af børn og unge
Børn og unge er en vigtig forbrugergruppe og har stadig større indflydelse på familiens forbrug. Derfor bliver børn og unge også i stigende grad genstand for målrettede reklamekampagner. Det er i sidste ende forældrene, der har ansvaret for deres børn under 18 år. Men der kan samtidig være behov for at tage højde for, at børn er lettere at påvirke og ikke altid har den erfaring, der kræves for at gennem­skue mere komplicerede købssituationer. Det kan stille både unge og deres forældre i uheldige situationer.

Den generelle medieudvikling samt børn og unges stigende brug af internettet og mobiltelefoner betyder, at der er behov for yderligere viden på området samt at se nærmere på om og i givet fald hvordan forbrugerbeskyt­telsen af børn og unge kan styrkes. Der er endvidere behov for at vurdere, om der skal gøres en øget indsats i forhold til den finansielle forbrugerforståelse hos unge.

Regeringen nedsætter derfor et udvalg, som får til opgave at komme med forslag til en bedre forbrugerbeskyttelse af børn og unge. Udvalget skal afgive en statusrapport for arbejdet til erhvervs- og vækstministeren inden udgangen af marts 2013 og færdiggøre sit arbejde ultimo 2013.


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Ole Sohn

Bestyrelsesformand, Dansk Producentansvar, Bestyrelsesmedlem, DanPilot, Adm. direktør, Sohn Consulting, forfatter, foredragsholder
HF (Gedved Seminarium. 1973), jord- og betonarbejder (1976)

Niels Hald

Fhv. direktør, Bryggeriforeningen (1996-2022)
cand.polit. (Københavns Uni. 1979)

0:000:00