S klar med dyretransport-plan

NYHED: Danmark skal være førende i EU, når det handler om dyretransporter, og svineproducenterne skal selv betale for kontrollen, hedder to af forslagene i en S-plan, som bliver skudt af sted efter sommerferien. Planen møder hård kritik fra svineproducenterne.
Mikael Børsting

Hvordan kan det være, at de tyske svin har mere plads end de danske? Regeringen har flere gange sagt, at Danmark har de strammeste regler på området. Det passer jo ikke, når tyske svin har mere plads under transporterne

Jens Peter Vernersen
Fødevareordfører i Socialdemokratiet
I en endnu ikke offentliggjort plan, som Altinget er kommet i besiddelse af, lægger Socialdemokraterne op til massive krav inden for dyretransporter. Direktøren for Landsudvalget for Svin kalder S-planen "useriøs". K er afvisende, mens SF kalder planen "spændende".

Socialdemokraternes fødevarerordfører Jens Peter Vernersen bekræfter overfor Altinget, at partiet hen over sommeren vil forberede et dyrevelfærdsudspil, som bliver lagt frem i Folketinget efter ferien. Udspillet, som endnu ikke er færdigt, skal ses som et udtryk for, at S finder det "totalt uacceptabelt", at hver fjerde dyretransport overtræder reglerne, understreger Vernersen.

Førende i EU
"Det er jo ikke småting, der er tale om her. Danske landmænd sender hvert år over to millioner dyr ud af landet, og som udgangspunkt mener vi slet ikke, at man skal transportere dyr på den måde. Men når nu det sker, så må vi sikre, at forholdene er gode," siger Jens Peter Vernersen til Altinget.

Selvom han ikke vil kommentere detaljer i udspillet, så lægger han ikke skjul på, at Danmark skal være førende i EU.

Dokumentation
Altinget har fået fat S-planen, som indtil videre indeholder 13 punkter. Partiet vil efter sommerferien kræve skærpede regler for dyretransporter.

  • 1. Omfanget af stikprøvekontrollen i dyrebesætninger udvides til 10 pct., og der indføres risikobaserede udpegninger til velfærdsbesøg.

  • 2. Systematisk dyrlægekontrol på modtagestedet og indførelse af dobbelt rampekontrol.

  • 3. Krav om maksimal sagsbehandlingstid i dyreværnssager.

  • 4. Den offentlige, 100 pct. effektive kontrol bliver fuldt brugerfinansieret.

  • 5. Klar ansvarsfordeling mellem producent, transportør, chauffør m.v.

  • 6. Overtrædelser skal medføre inddragelse af transporttilladelser; bøder og sanktioner skal strammes op.

  • 7. Personale, der beskæftiger sig med levende dyr, skal gennemgå en relevant uddannelse.

  • 8. Arealkravet skal være det højeste i Europa.

  • 9. Transportpapirerne skal altid være udformet således, at det er let for fx politiet at kontrollere vægt, arealkrav, antal dyr mv.

  • 10. Krav om kørselsbeskrivelse fra stald til modtager, om der sker omladning af dyr, skift af trailer eller chauffør o.l.

  • 11. De praktiserende dyrlæger skal arbejde bedre sammen med myndighederne om transportvilkårene.

  • 12. Udtjente dyr skal kategoriseres, således at det bliver forbudt at eksportere disse dyr, som altid skal fragtes til nærmeste slagteri.

  • 13. Fødevareregionerne skal have de fornødne resurser til at klare sine kontrolopgaver, og bilinspektionen skal have ens regler for opmåling til dyretransport.

  • 0:000:00