Aarhus Universitet vil uddanne folkeskolelærere

REJSEHOLD: Regeringens Rejsehold anbefaler, at læreruddannelsen blandt andet skal forbedres gennem forskningsbaseret undervisning. Anbefalingen får en varm modtagelse på Aarhus Universitet.
Tyson W. Lyall

Tre gange tidligere har Aarhus Universitet, som har Danmarks Pædagogiske Universitetsskole (DPU) under sig, forsøgt at få godkendt forsøg med at uddanne lærere på universitetet. Nu er man klar til at prøve igen, skriver Dagbladet Børsen.

Den nye tilkendegivelse kommer efter at regeringens rejsehold har anbefalet, at folkeskolen skal forbedres gennem en forskningsbaseret læreruddannelse, og at en større del forskningsmidler anvendes på undervisningsmetoder.

AU: Vi har bare ventet
På Aarhus Universitet tager man vel imod den nye anbefaling, men rektor Lauritz B. Holm-Nielsen pointerer samtidig også, at universitetet længe har kunnet se fornuften i læreruddannelser på universitetet.

"For mig er det tankevækkende, at vi i dag taler om forskningsbaseret læreruddannelse som noget nyt, for Aarhus Universitet foreslog allerede i 2007, at vi skulle lave forsøg med en forskningsbaseret læreruddannelse med et optag på 60," siger han og forsætter: "Så sent som dette forår har vi forhørt os om muligheden for inden for det naturvidenskabelige område at komme igennem med en forskningsbaseret læreruddannelse, så vi har allerede gjort tre forsøg."
Lauritz B. Holm-Nielsen er også medlem af regeringens Vækstforum.

Han tilføjer endvidere, at Aarhus Universitet sagtens kan indfri Rejseholdets anbefaling om, at der over 10 år skal uddannes 200 ph.d.er inden for pædagogik og didaktik i folkeskolen.

Ministeren afventer
Videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen (K) har endnu ikke taget stilling til, hvordan forskning og læreruddannelse skal kombineres fremover.

"Først skal vi se, hvad vi kan gøre inden for de eksisterende rammer. Rektorerne skal nærlæse materialet, og det er ikke i folkeskolen, man har en udfordring med undervisningskvalitet, det har vi også længere oppe i systemet. Derudover skal jeg også have en dialog med Det Strategiske Forskningsråd, som også har undervisningskvalitet som et indsatsområde," slutter Charlotte Sahl-Madsen.

Altinget logoForskning
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget forskning kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00