Regeringen vil indføre ny karakter for den ekstraordinære præstation
12+: Merete Riisager og regeringen vil indføre karakteren 12+, der skal præmiere den ekstraordinære eksamenspræstation. Samtidig skal en ekspertgruppe se på muligheden for at erstatte karakteren 7 med to nye karakterer. DF og S undrer sig.
Simon Lessel
RedaktørNiels Frederik Rickers
JournalistTillykke. Du har fået 12+.
Det virker som panik før lukketid. Hvis man nedsætter en ekspertgruppe, så skal man lade dem lave arbejdet i stedet for selv at lappe på en skala, der ikke fungerer.
Alex Ahrendtsen
Folkeskoleordfører, Dansk Folkeparti
Sådan lyder beskeden, som eleverne i folkeskolen og landets universitetsstuderende vil kunne blive mødt af i fremtiden, hvis de til eksamen leverer en exceptionel præstation.
Ekspertgruppen får til opgave at komme med konkrete forslag til:
- Hvordan man kan løse de store karakterspring mellem 4, 7 og 10. Blandt andet skal muligheden for at erstatte karakteren 7 med et 6-tal og et 8-tal undersøges.
- Nye trinbeskrivelser, der skal have større fokus på, hvad eleven kan.
- Hvordan trinbeskrivelsen af karakteren 12+ helt præcist skal lyde.
I hvert fald hvis det står til regeringen, der ønsker at indføre karakteren for at præmiere de elever, der præsterer ud over det, der forventes af dem i faget.
Om 7-trinsskalaen:
VK-regeringen fremlagde i 2004 et udspil om modernisering af prøver og eksamensformer. En uafhængig karakterkommission blev nedsat. Den udgav efterfølgende en betænkning, som dannede baggrund for udviklingen af 7-trinsskalaen.
1. august 2006 blev skalaen indført på de gymnasiale uddannelser. Året efter fulgte de øvrige uddannelsesområder.
Skalaen skulle opfylde fem krav, som blev formuleret af Karakterkommissionen:
1. International anvendelighed.
2. Skalaen skal anvendes ensartet i hele uddannelsessystemet, og bedømmelsen skal udtrykke graden af målopfyldelse.
3. Samme karakterskala anvendes i hele uddannelsessystemet.
4. Klar forskel mellem nabokarakterer.
5. Mulighed for gennemsnitsberegning.
VLAK-regeringen satte i maj 2017 en evaluering af skalaen i gang. Den færdige evaluering blev offentliggjort i januar 2019 og konkluderede, at 7-trinsskalen rummer flere mangler: blandt andet at den ikke rummer mulighed for at honorere den ekstraordinære præstation, og at der er for store spring mellem karaktererne 4, 7 og 10. I kølvandet på evalueringen lancerede regeringen et ønske om at justere skalaen.
Kilder: Undervisningsministeriet og Uddannelses- og Forskningsministeriet