Plan B - B for Blackhawk?

[caption id="attachment_10825" align="alignright" width="450"] Svensk Blackhawk-helikopter. Foto: Kim Svensson/Försvarsmakten[/caption]

Udlicitering af redningshelikopter-opgaverne til en privat operatør og lynindkøb af Blackhawk-helikoptere til at kunne genoptage troppetransport-delen. Det kan i yderste konsekvens blive løsningen på den suppedas, som vi har stået i siden leveringen af EH101-helikopterne for mere end 13 år siden.

Af de 14 helikoptere skulle otte stå for at opretholde SAR-beredskabet (Search And Rescue) og seks skulle bruges til taktisk troppetransport (TTT). Til sammen skulle de 14 helikoptere leverer 5.200 flyvetimer om året. I efteråret 2017 kom det frem, at man kun er i stand til at vride omkring 3.500 årlige flyvetimer ud af stellene. Og at flere stel ikke har været på vingerne i mange måneder på grund af kolossale problemer med at få leveret reservedele. Det betyder, at man kun kan opretholde SAR-beredskabet og har måtte sætte den taktiske troppetransport på vågeblus.

Login