Gigantindkøb af træningsfly ind i afgørende fase

Inden nye jagerpiloter sætter sig til rette i de milliarddyre fly, som vi skatteydere har indkøbt til dem for at de kan forsvare os og bekæmpe ondskaben, så skal de uddannes og trænes. Og i USA uddanner man rigtig mange både amerikanske og europæiske piloter inklusiv de danske. Derfor er der også brug for rigtig mange fly, når der skal indkøbes nye træningsfly til det amerikanske flyvevåben.

Og det er hvad der skal nu. Hele 350 af slagsen til erstatning for T-38 træningsflyet. Kontrakten på 16,3 mia. dollars (mere end 110 mia. kroner) forventes tildelt i år og flyene skal efter planen tages i brug i 2024.

På den næstsidste dag i 2016 udsendte US Air Force langt om længe sin endelige Request for Proposal (RFP) i T-X konkurrencen. Dermed går kæmpeindkøbet ind i en afgørende fase og de fire deltagende konsortier skal for alvor til at spidse pennen og strikke gode tilbud sammen.

Login

  • Anmeld

    Halken

    Den store joker er hvor god pris/performance er på Boeing/Saab og om de vil bruge det til at holde Boeing i gang inden for jagerfly.

  • Anmeld

    KimE

    Northrop Grumman drar sig ur TX programmet!!!
    http://news.northropgrumman.com/news/releases/northrop-grumman-and-bae-systems-statement-on-the-t-x-trainer-program
    Tidigare drog sig Raytheon/Leonardo sig ut p.g.a. oenighet om pris och produktionsplats.

  • Anmeld

    Bjørnar Bolsøy

    @KimE
    Det var vel ikke helt uventet etter de små drypp i media den siste tiden, men litt synd da jeg synes NG hadde et spennende konsept. Lockeed har en solid maskin, ser det ut som, men jeg må innrømme at jeg holder en knapp på Boeing og SAAB. Det er i mine øyne den mest spennende av de, selv om jeg ikke har sett noen spesifikasjoner enda. Men det ser ut som en real fighter som sikkert har gode utsikter for å vokse videre. Og vi flyfantaster liker jo alltid noe nytt.. :) Dessuten hadde det jo vært sjovt om broderfolket fikk til noe på denne skalaen, spennende i seg selv. ;)

  • Anmeld

    Simon Petersen

    @Halken

    Det er ikke kun i Danmark, at firmaerne forlader konkurrencerne ;-)

    Nogen gange passer kundens krav bare ikke på et firmas produkter.

  • Anmeld

    Halken

    @SP

    NG/BAE skal kaste penge i en nyudvikling for at deltage, så har de nok vurderet at deres chance mod de andre kandidater ikke var god, og så er det bedre at droppe projektet inden de smider flere penge efter det.
    Køber man kanoner eller lastbiler burde det være standard hyldevarer, og dermed koster det meget mindre at komme sit lod i skålen til sådan et udbud.

    Så du har ret. Og så alligevel ikke. ??

  • Anmeld

    Simon Petersen

    @Halken

    Standard hyldevarer er et fabeldyr, som en enhjørning ;-) Jeg har selv siddet i forsvaret og været med til at skrive operative brugerkrav til forskellige systemer og uanset, hvordan man vender og drejer det, så er der aldrig en hyldevare, der passer på behovene. Alle leverancer vil have en grad af nyudvikling i sig.

  • Anmeld

    H.b

    Vil vi i Danmark kunne have gavn af sådanne træningsfly, nu hvor vi kun anskaffer 27 F35 fly?

  • Anmeld

    Thomas Larsen

    @H.b.
    Jeg ved, det efterhånden er normal praksis at ombygge træningsfly til lette jagerbombere - både propel- og jetfly. T-50 har man vist endda også overvejet at ombygge til en multirole-jager.
    Det er selvfølgelig et spørgsmål hvilke potentielle modstandere, man ønsker fly til. Jeg vil mene, at sådanne lette jagerbombere vil være perfekte til f.eks. vores (tidligere) indsats i Afghanistan, også delvist i Irak.
    Et andet spørgsmål er, om Danmark er for lille og opgaven for specialiseret til, at være relevant.