Forsvarets flyvende problembarn

PORTRÆT: Den store EH101-helikopters 14 år lange karriere i det danske forsvar har været alt andet end en dans på roser. Altinget: forsvar tegner et portræt af forsvarets flyvende problembarn.

Foto: Mogens Flindt/Ritzau Scanpix
Andreas Krog

Smilene var brede, og optimismen stor, da daværende forsvarsminister, Jan Trøjborg (S), flankeret af blandt andre de konservatives daværende forsvarsordfører, Helge Adam Møller (K), 13. september 2001 ved et pressemøde på Kastellet i København kunne løfte sløret for, at AgustaWestland EH101-helikopteren skulle være Danmarks nye rednings- og troppetransporthelikopter. I alt skulle der anskaffes 14 styk til en samlet pris på fire milliarder kroner.

Smilene stivnede dog hurtigt, da helikopterne blev leveret i 2004, og det viste sig, at de var svære at holde i luften. Blandt andet fordi, det var uhyre svært at få leveret reservedele. Det betød blandt andet, at flere helikoptere blev såkaldte "hangardronninger", der kun fløj ganske få timer, men i stedet blev brugt til at plukke reservedele fra til at holde de andre helikoptere i luften.

I 2008 tog Jan Trøjborg direkte afstand fra beslutningen i 2001 og placerede aben hos forsvaret.

Altinget logoForsvar
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget forsvar kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00