Debat

Brancheforening: Biogasudbygning bør være plan A

DEBAT: Sæt ambitiøse mål for biogas i transportsektoren og genopliv energiforligets Biogas Taskforce. Sådan lyder rådene fra Brancheforeningen for Biogas, der peger på konkrete gevinster for både landbrug og biltransport.

"Selv ved en ren energimæssig
sammenligning af støtteniveau ligger biogas til den billige side i forhold til
havvind – både ved en her og nu sammenligning og over en 25 årig tidshorisont," skriver Bruno Sander Nielsen. 
"Selv ved en ren energimæssig sammenligning af støtteniveau ligger biogas til den billige side i forhold til havvind – både ved en her og nu sammenligning og over en 25 årig tidshorisont," skriver Bruno Sander Nielsen. 
Minna Møbjerg Stevnhoved
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Bruno Sander Nielsen
Sekretariatsleder i Brancheforeningen for Biogas

Med afsæt i 2012-energiforligets forbedrede rammevilkår og anlægstilskud fra Grøn Vækst-aftalen fra 2009 er vi i gang med den største biogasudbygning nogensinde.

Biogasproduktionen bliver mere end fordoblet – og vi er på vej mod en tredobling – på blot 2-3 år.

Biogas som suverænt brændstof
Jakob Simonsen fra Dansk Affaldsforening responderede 12. februar på mit debatindlæg 9. februar med synspunktet om, at biogassens værdi er størst, hvis den udnyttes i transportsektoren. Det er jeg for så vidt enig i. Og det underbygges også af Energistyrelsens opdatering af modellen Alternative Drivmidler fra januar i år: Når en lastbil skifter fra diesel til biogas, reduceres udslippet af drivhusgasser med ca. 140 procent.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

På en temadag i Brancheforeningen for Biogas fornylig karakteriserede Energistyrelsen da også biogas som et suverænt brændstof.  

På samme temadag understregede professor Henrik Wenzel fra Syddansk Universitet gevinsterne ved at prioritere halm og anden biomasse til produktion af biogas i husdyrgødningsbaserede biogasanlæg.

Hvis regeringen satte mål for avancerede biobrændstoffer, herunder specielt biogas, ville biogasproduktionen kunne bidrage med en reduktion af transportsektorens drivhusgasudslip med mange tusinder tons. 

Bruno Sander Nielsen
Sekretariatsleder i Brancheforeningen for Biogas

Primært fordi metan, der normalt tabes ved traditionel opbevaring af gyllen, opsamles og nyttiggøres til at fortrænge fossil energi i et integreret energisystem. Men også fordi halmens tungt omsættelige dele recirkuleres og bidrager til jordens humusopbygning.

Regeringen bør udnytte mulighederne
Energinet.dk har ligeledes fremhævet perspektiverne ved at bruge de begrænsede biomasseressourcer til produktion af gas, da gassystemet i langt større omfang end fjernvarme, elbilbatterier m.v. sikrer lagringsfaciliteter, fleksibilitet og stabilitet i det fremtidige VE-baserede energisystem.  

Der sker i disse år en udbygning med biogastankstationer, og et stigende antal renovationskøretøjer, busser m.v. skifter fra diesel til biogas. Men potentialet er meget større.

Potentialet vil først for alvor blive realiseret, hvis regeringen udnytter de muligheder, EU har givet for at fremme anvendelsen af avancerede biobrændstoffer.

Hvis regeringen satte mål for avancerede biobrændstoffer, herunder specielt biogas, ville biogasproduktionen kunne bidrage med en reduktion af transportsektorens drivhusgasudslip med mange tusinder tons, og anvendelsen af biogassen ville flytte fra kvoteområdet til at gøre dobbelt gavn uden for kvoteområdet: både i transportsektoren og i landbruget.

Samtidig ville vandmiljøet blive skånet for adskillige hundreder tons kvælstof.

Lad biogas være en plan A
En ny analyse fra Copenhagen Economics underbygger, at biogas er attraktivt for samfundet. Selv ved en ren energimæssig sammenligning af støtteniveau ligger biogas til den billige side i forhold til havvind – både ved en her og nu sammenligning og over en 25-årig tidshorisont.

Copenhagen Economics understreger, at en lang række yderligere fordele ved biogas bør værdisættes i en samfundsøkonomisk analyse, herunder f.eks.:

  • Færre drivhusgasser og lugtgener fra landbruget
  • Recirkulering og genanvendelse af kvælstof, fosfor, kali, kulstof m.v. fra industri og husholdninger m.v.
  • Reduceret kvælstofudvaskning og øgede høstudbytter
  • Stabilisering af det vindkraftbaserede VE-energisystem
  • Udnyttelse af den eksisterende og betalte gasinfrastruktur
  • Forbedret jordkvalitet gennem kulstoflagring
  • Varige beskæftigelseseffekter i landdistrikterne
  • Supplering af anden VE til tung proces og tung transport

Derfor bør en fortsat biogasudbygning ikke være en plan B, men plan A, da det giver en dobbelt positiv klimaeffekt i forhold til to af de sektorer, der kommer i fokus fremadrettet: transport (biler) og landbrug (bønder).

Dette kan realiseres ved at sætte mål for anvendelsen af biogas i transportsektoren og ved at genoplive energiforligets Biogas Taskforce, så arbejdet for at effektivisere biogasproduktionen kan fortsættes med henblik på at kunne mindske afhængigheden af støtte på sigt.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Bruno Sander Nielsen

Faglig direktør, Biogas Danmark, chefkonsulent, Landbrug & Fødevarer
cand.scient. i biologi (Aarhus Uni. 1989)

0:000:00