Debat

Concito: Genindfør tilslutningspligt til fjernvarme og luk varmepumpepuljen

For at accelerere den massive omstillingen fra fyr til varmepumper eller fjernvarme hurtigst, skal der midlertidigt genindføres tilslutningspligt for nye fjernvarmeprojekter og lukkes for varmepumpe-puljen for at forhindre stop-and-go-effekter, skriver Rasmus Lindø Kaslund fra Concito.

Fjernvarme er kun rentabelt, hvis der er nok, som tilslutter sig, og blandt andet derfor bør vi lukke varmepumpepuljen, skriver Rasmus Lindø Kaslund. 
Fjernvarme er kun rentabelt, hvis der er nok, som tilslutter sig, og blandt andet derfor bør vi lukke varmepumpepuljen, skriver Rasmus Lindø Kaslund. Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Rasmus Lindø Kaslund
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

De høje energipriser, vi har oplevet det seneste års tid, har betydet, at husholdninger og virksomheder er ivrige efter at skifte væk fra gas-, olie- og træpillefyr.

Fjernvarmen er en vigtig del af fremtidens grønne energisystem.

Rasmus Lindø Kaslund
Økonom og klimaanalytiker, Concito

Opvarmning baseret på varmepumper og fjernvarme er både mere klimavenligt, mere energieffektivt og billigere i drift end alternativerne, ligesom en udfasning af fossile brændsler i opvarmningen er et centralt element i at nå Danmarks drivhusgasreduktionsmål i både 2025 og 2030.

Det er derfor helt oplagt, at den nyligt tiltrådte klimaminister som noget af det første tager fat på, hvordan vi mest effektivt får omstillet bygningsopvarmningen.

I et nyt udspil anviser CONCITO konkrete tiltag, der kan bidrage til et fortsat højt tempo i udfasningen af fyr.

Vi skal sikre tilslutning til fjernvarme

Individuelle varmepumper er en god løsning, der hvor fjernvarmen ikke kan nå ud. Samtidig er de relativt hurtige at installere.

Boligejere uden for fjernvarmeområderne bør ikke afvente tilskud, før de investerer i en varmepumpe.

Rasmus Lindø Kaslund
Økonom og klimaanalytiker, Concito

Samtidig er fjernvarmen en vigtig del af fremtidens grønne energisystem, da fjernvarmeværker for eksempel lettere kan levere fleksibilitet til elnettet, og de kan udnytte flere typer af grønne varmekilder såsom geotermi og overskudsvarme fra blandt andet de mange power-to-x-anlæg og datacentre, der skal bygges frem mod 2030.

Til gengæld kræver det grundig planlægning, hvilket tager tid, og der er mangel på både arbejdskraft og materialer.

Fjernvarmen er en kollektiv løsning, hvis økonomi risikerer at blive undermineret, når boligejere i fjernvarmeegnede områder vælger at installere individuelle varmepumper.

Samtidig forsinker det den samlede omstilling, når en varmepumpe installeres i en bolig, der kunne være koblet på fjernvarmen, da den varmepumpe kunne være blevet installeret et andet sted.

Klimarådets analyse fra december 2022 viste, at mange fjernvarmeprojekter er afhængige af en relativt høj tilslutningsprocent for at være rentable.

Derfor skal kommunernes mulighed for at pålægge tilslutningspligt midlertidigt genindføres i varmeforsyningsloven, så oplagte fjernvarmekunder ikke vælger at installere en individuel varmepumpe.

Det kan også bidrage til sikkerheden for, at planlagte fjernvarmeprojekter gennemføres og kan samtidig fjerne behovet for tilskud.

Varmepumpe-puljen bør lukkes

For boligejere uden for kommende fjernvarmeområder er økonomien i at skifte til individuelle varmepumper god, investeringsviljen er høj, og der er generelt set attraktive vilkår for finansiering.

Tempoet vil kunne øges med en minimal belastning af de offentlige finanser, hvilket vil levere et betydelig bidrag til vores klimamål.  

Rasmus Lindø Kaslund
Økonom og klimaanalytiker, Concito

Regeringen er desuden på vej med statsgaranterede tillægslån til økonomisk trængte boligejere. Markedskræfterne giver derfor et betydeligt bidrag til en hurtigere udfasning af fyr til fordel for varmepumper.

Den nuværende tilskudsordning er dog indrettet på en uhensigtsmæssig måde, hvor man skal ansøge om tilskud på bestemte tidspunkter på året, hvilket sænker tempoet i udrulningen.

Boligejere uden for fjernvarmeområderne bør derfor ikke afvente tilskud, før de investerer i en varmepumpe. Og når økonomien i forvejen er god, er der en betydelig risiko for, at der gives tilskud til varmepumpeinstallationer, der alligevel var blevet foretaget.

Varmepumpe-puljen bør derfor lukkes, og midlerne overføres til afkoblingsordningen, som skal fyldes helt op.

Det vil betyde, at alle husstande, der vil afkobles fra gasnettet, kan få udgiften betalt. På den måde vil staten fortsat understøtte fjernvarmeprojekter og varmepumpeinstallationer, men på lige vilkår og uden stop-and-go-effekter.

National prioritering

Endelig bør den nationale energikrisestab (NEKST) lade sig inspirere af Klimarådets forslag om prioritering mellem fjernvarmeprojekter. Der er betydelige flaskehalse for både materialer og arbejdskraft i fjernvarmeudrulningen. Derfor risikerer projekterne at spænde ben for hinanden.

I samarbejde med kommuner og fjernvarmeselskaber bør NEKST derfor som det første sikre klar prioritering mellem mulige fjernvarmeprojekter. Der bør prioriteres efter, hvor flest mulige olie- og gas-fyr kan konverteres per million kroner, der investeres, og hvor overskudsvarme kan udnyttes.

Samtidig bør projekterne så vidt muligt spredes på tværs af landet, så regionale flaskehalse undgås.

Hvis vi får etableret de rette rammevilkår for udfasningen, vil tempoet kunne øges med en minimal belastning af de offentlige finanser, hvilket vil levere et betydelig bidrag til vores klimamål.

Fremskrives det nuværende tempo for udfasningen kan det lukke hårdt tiltrængte 0,25 millioner tons af mankoen til 2025-målet og 0,5 millioner tons af mankoen til 2030-målet.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Rasmus Lindø Kaslund

Klimaanalytiker, Concito
Cand.polit

0:000:00