Dan Jørgensens brug af sociale medier får ombudsmanden på banen

Det rejser “en række principielle spørgsmål”, at embedsværket ser ud til i væsentligt større omfang end tidligere at yde bistand til ministres private profiler på sociale medier, bemærker Folketingets Ombudsmand, Niels Fenger.

En konkret sag, hvor en sekretariatsleder klagede over at blive blokeret på klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensens sociale profiler, får nu Folketingets Ombudsmand til at opfordre ministerierne til at se på retningslinjerne for embedsværkets bistand til ministres sociale profiler.
En konkret sag, hvor en sekretariatsleder klagede over at blive blokeret på klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensens sociale profiler, får nu Folketingets Ombudsmand til at opfordre ministerierne til at se på retningslinjerne for embedsværkets bistand til ministres sociale profiler.Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Sine Riis Lund

Ansatte i Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet er inde over godt 40 procent af de opslag, som Dan Jørgensen lægger op på sine private sociale profiler.

Omregnet til opslag, så har embedsværket på tre år udarbejdet over 1.000 opslag på klima-, energi- og forsyningsministerens private profiler på Facebook og Twitter.

Sådan lyder det i en nyhed på Folketingets Ombudsmands hjemmeside, der får Niels Fenger til at konstatere, at ministres brug af sociale medier i de senere år har udviklet sig betydeligt og antaget et væsentligt større omfang end tidligere.

Altinget logoEnergi og Forsyning
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget energi og forsyning kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00