Drømmen om urban mining er stadig langt væk

CIRKULÆR: Halvdelen af det danske elektronikaffald forsvinder sporløst fra statistikkerne. Det udgør en miljømæssig trussel, men spænder også ben for visionen om et moderne industrisamfund baseret på urban mining.

Foto: Henning Bagger/Scanpix Denmark
Klaus Ulrik Mortensen

Det er da fint, hvis man i udlandet kan genbruge elektronisk udstyr, som vi af forskellige årsager ikke kan bruge i Danmark. Men det kan skabe en række nye udfordringer i forhold til korrekt håndtering og produktsikkerhed, hvis det ikke er lovligt eksporteret og følger gængse standarder.

Anders Rune Bjerrum
Chefkonsulent, Dansk Erhverv
Fakta
Partnerskabet består af KL, DI og Dansk Erhverv, som repræsenterer Genindvindingsindustrien samt direktøren i Hold Danmark Rent. Partnerskabet har i perioden 2014-16 haft til opgave at foretage en nærmere kortlægning af de forskellige affaldsstrømme for elektronikaffald, samt målrette og udvikle forslag til indsamlingsinitiativer, der fremadrettet kan sikre en fortsat god indsamling af elektronikaffald i Danmark.

Kilde: Miljøstyrelsen

Middelalderens alkymister har ikke levet forgæves.

Datidens drømme om at forvandle uædle metaller til guld er ganske vist opgivet. Men i slutningen af nullerne blev ambitionen genoplivet.

Nu talte man om urban mining og muligheden for at erstatte traditionel minedrift efter sjældne metaller med øget indsamling og genanvendelse af beskadigede komponenter fra computere og mobiltelefoner.

Dokumentation

Miljøstyrelsens partnerskab om elektronikaffald giver i rapporten følgende anbefalinger fordelt på fem områder:

Gevinsten skal følge anstrengelsen – ny incitamentsstruktur for indberetning:

  • At det gøres lovligt for indsamlere og affaldsbehandlere at indsamle elektronikaffald fra husholdninger. For at sikre at kvaliteten af affaldsbehandling bevares, anbefaler partnerskabet samtidig, at lovgivningen sikrer, at alle der håndterer elektronikaffald lever op til kvalitetskravene for behandling af elektronikaffald, samtidig med at tilsyn­ og håndhævelsesindsatsen indrettes til også at håndtere denne opgave. En mulighed i den sammenhæng er at indføre krav om, at affaldsbehandlere og indsamlere af elektronikaffald skal være certificeret efter europæiske standarder for affaldsbehandling af elektronikaffald.

Det skal være nemt at indberette indsamlede mængder:

  • At der etableres én dataindgang for de aktører, der skal indberette indsamling af elektronikaffald. Indgangen skal tage udgangspunkt i de to eksisterende systemer og skal udvikles i dialog med brugerne. Datasystemet skal være baseret på et enkelt og ensartet sæt af affaldskoder og give mulighed for kvalitetssikring af data. Udviklingen af datasystemet bør inddrage andre landes gode erfaringer.
  • At der på europæisk niveau arbejdes på at få harmoni­seret affaldskoderne for elektronikaffald i hhv. affalds­rammedirektivet og WEEE­-direktivet.
  • At der sideløbende med udvikling af én data­indgang gennemføres informationskampagne målrettet affalds­ behandlere, indsamlere og detailhandlen om korrekt indberetning i de to nuværende datasystemer. Kam­pagnen skal udvikles i dialog med brugerne og være baseret på nem og lettilgængelig information.

Elektronik skal op af skufferne og skabe værdi:

  • At der i samarbejde med producenterne gennemføres jævnlige "tøm­skufferne"-­kampagner, hvor danskerne opfordres til at skabe værdi ud af det elektronik, som de ikke længere selv bruger.
  • At der på europæisk niveau arbejdes med at fastlægge opgørelsesmetoder, som i højere grad end den nuværende afspejler de mange forskellige forhold, som påvirker hvornår elektronik bliver til affald og dermed er tilgængeligt for indsamling som elektronikaffald.

Aktiv håndhævelse af tyveri af elektronikaffald:

  • At der igangsættes en koordineret og prioriteret indsats i samarbejde mellem myndigheder (politi og kommuner), så håndhævelsen og indsatsen mod tyveri af affald intensiveres. Partnerskabet foreslår, at der etableres en form for fælles indberetningssystem af tyveri, så politiets indsats kan kvalificeres og systematiseres.
  • At der i samarbejde mellem myndigheder gennemføres et nabotjek af andre landes håndtering af tyveri af affald.

Fortsæt dialogen om producentansvar i et cirkulært perspektiv:

  • At der etableres et forum med halvårlige møder og faste deltagere på tværs af værdikæden. Hovedformålet er at følge op partnerskabets anbefalinger, men forum­met kan også være med til at sikre et kontinuerligt arbejde med at optimere producentansvarssystemet, så det understøtter cirkulær økonomi og medfører mindst mulige administrative byrder for alle aktører.
  • At der gennemføres en grundig evaluering af producent­ ansvaret i et fremtidsrettet perspektiv, så der sikres et levedygtigt system også ud i fremtiden.

Altinget logoEnergi og Forsyning
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget energi og forsyning kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00