Debat

Green Power Denmark: Invester penge fra flyafgiften i udvikling af Power-to-X-brændstoffer

Det er en forspildt grøn chance, at over halvdelen af pengene fra flyafgiften slet ikke skal gå til at gøre luftfarten grøn. For bruger vi pengene rigtigt, kan vi forløse Danmarks potentiale som storleverandør af grønne brændstoffer, skriver Michael Madsen.

Det er stadig muligt, at alle indenrigsfly – og en del
fly til udlandet – kan flyve på brændstoffer, der er produceret gennem Power-to-X i
2030. Men det kræver, at pengene fra flyafgiften hurtigst muligt bliver brugt på en industriel produktion af
disse brændstoffer, skriver Michael Madsen.
Det er stadig muligt, at alle indenrigsfly – og en del fly til udlandet – kan flyve på brændstoffer, der er produceret gennem Power-to-X i 2030. Men det kræver, at pengene fra flyafgiften hurtigst muligt bliver brugt på en industriel produktion af disse brændstoffer, skriver Michael Madsen.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Michael Madsen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Fremtidens luftfart skal være grøn. Det er helt afgørende, hvis vi skal nå vores globale klimamål.

Derfor er det også godt, at regeringen begynder denne rejse med et ønske om, at én indenrigsflyrute skal flyve på grønne brændstoffer i 2025, og at hele den danske indenrigsluftfart er grøn i 2030.

Begge dele skal finansieres af den kommende flyafgift.

Hvis vi skal have en reel grøn indenrigsluftfart, er det afgørende, at pengene fra afgiften går til at støtte produktionen af de brændstoffer, som vil blive tanket på flyene fra slutningen af 2020’erne og frem. Det er brændstoffer, som bliver produceret gennem Power-to-X med grøn brint og biogen CO2 – primært e-kerosen.

Der er dog en reel risiko for, at pengene fra afgiften vil blive fejlinvesteret.

De fly, som skal betjene den ene, dedikerede grønne indenrigsrute i 2025, kommer med stor sandsynlighed til at flyve på brugt fritureolie og andre biobrændstoffer, da produktionen af grønne brændstoffer gennem Power-to-X ikke vil være tilstrækkelig stor på det tidspunkt.

Regeringen og Folketinget bør sende et klart signal om, at det kun er en midlertidig løsning for at komme i gang med den grønne omstilling af luftfarten. Ellers vil vi blive ført direkte ind i en klimamæssig blindgyde.

Det bliver unødvendigt dyrt

En anden risiko for fejlinvesteringer ligger i forslaget om, at det grønne flybrændstof skal hældes direkte i tanken på det fly, der flyver den dedikerede indenrigsrute – det såkaldte dråbe-for-dråbe-princip.

Vi kan producere de brændstoffer, som flyselskaber i Danmark og resten af Europa vil efterspørge.

Michael Madsen
Chef for Power-to-x, Green Power Denmark

Det betyder, at flyene kun kan flyve på den bestemte indenrigsrute og dermed ikke indgå i en normal fleksibel ruteplanlægning.

Det vil derfor blive nødvendigt med separate tankanlæg i lufthavnene, og det kommer til at koste mange penge.

Man kan i stedet blande det grønne brændstof i tanken med den fossile jetfuel. Det bliver kaldt for massebalanceprincippet og bliver anvendt i dag.

Ved at gøre det, vil det blive meget billigere og enklere, og vi kan derfor omlægge mere af flytrafikken for det samme beløb.

Vi kan drive udviklingen

I Danmark har vi alle mulighed for at gå foran og drive udviklingen, så det bliver mere klimavenligt at flyve.

Bruger vi pengene rigtigt, kan vi i 2030 flyve mellem Aalborg og København på grønne brændstoffer.

Michael Madsen
Chef for Power-to-x, Green Power Denmark

Vi har eksempelvis adgang til grøn strøm. Vi har flere virksomheder, som er klar til at producere de grønne brændstoffer, og vi har flyselskaber, som ønsker at tanke det på flyene. Vi kan – hvis vi griber mulighederne – producere de brændstoffer, som flyselskaber i Danmark og resten af Europa vil efterspørge.

Det er dog afgørende at få rammerne for udviklingen på plads hurtigst muligt, så markedet har mulighed for at levere de grønne flybrændstoffer.

Brændstoffer, der er produceret gennem Power-to-X, vil blive dyrere i begyndelsen. Hvis politikerne kommer med et generelt krav om grønne brændstoffer uden at prioritere mellem teknologierne, er vi hverken sikre på, at Power-to-C-brændstofferne bliver fremmet, eller at vi får en dansk produktion i 2030.

Branchen har gennem flere år efterspurgt et gebyr på flybilletter, som kan gå til en grøn omstilling af luftfarten. Men det er en forspildt grøn chance, at over halvdelen af pengene fra flyafgiften i regeringens forslag faktisk slet ikke skal gå til at gøre luftfarten grøn, men til at finansiere helt andre tiltag.

Vi kan bruge pengene til at få en betydelig ekstra grøn omstilling af luftfarten. Men hvis det ender sådan, må vi sikre, at det tilbageværende provenu fra flyafgiften bliver øremærket til at drive den teknologiske udvikling inden for Power-to-X.

Det er stadig muligt, at alle indenrigsfly – og en del fly til udlandet – kan flyve på brændstoffer, der er produceret gennem Power-to-X i 2030. Men det kræver, at pengene fra flyafgiften hurtigst muligt bliver sendt i den retning, så vi kan få sat gang i en industriel produktion i stor skala af disse brændstoffer.

Vi skal bruge den biogene CO2

Sidst, men ikke mindst, er regeringen og Folketinget nødt til at hjælpe producenterne af grønne brændstoffer med at få adgang til biogen CO2, som er en vigtig ingrediens i brændstofferne.

Det kræver, at vi griber mulighederne og forløser Danmarks potentiale som storleverandør af grønne Power-to-X-brændstoffer.

Michael Madsen
Chef for Power-to-x, Green Power Denmark

I Danmark har vi store ressourcer af biogent kulstof fra blandt andet biogasanlæg og de kraftværker, der anvender bæredygtig biomasse.

I øjeblikket støtter staten lagring af CO2 og ikke anvendelse af CO2, hvilket er med til at skævvride markedet. Den biogene CO2 bør også prioriteres til produktionen af grønne flybrændstoffer og e-metanol til for eksempel skibsfarten eller plastindustrien. 

Hvis vi bruger pengene rigtigt, kan vi i 2030 for eksempel flyve mellem Aalborg og København på grønne brændstoffer produceret via Power-to-X.

Måske kan vi også flyve helt eller delvist grønt til destinationer i udlandet. Men det kræver, at vi griber mulighederne og forløser Danmarks potentiale som storleverandør af grønne Power-to-X-brændstoffer.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00