Radikale omfavner udspil: Elbiler skal lades op på skæve tidspunkter

KAPACITET: Fremtidens elbilejere skal belønnes for at oplade bilen på smarte tidspunkter, hvis elnettet skal klare den grønne omstilling, mener Dansk Energi. Radikale bakker op, mens DF tvivler på nødvendigheden. 

Freja Søgaard

Hvis ikke vi handler, kan elnettet reelt blive en showstopper for hele den grønne omstilling

Lars Aagaard
Administrerende direktør i Dansk Energi

For at få nok strøm til fremtidens elbiler skal det gøres attraktivt at oplade på de tidspunkter, hvor der er plads på elnettet.

Fakta
Uddrag fra hovedkonklusionerne i udspillet 
  • Det eksisterende elnet kan ikke klare opgaven.
  • Der er brug for investeringer i milliardklassen, hvis vi skal sikre, at kapaciteten i elnettet er foran antallet af elbiler. Hvis man politisk beslutter at forfølge ’Den smarte vej’, hvor vi både belønner og gør det let for danskerne at oplade elbilen på tidspunkter, hvor der ikke er pres på elnettet, kan vi reducere investeringsbehovet kraftigt. Det holder prisen per leveret kilowatt-time i ro.
  • Hvis man politisk fastholder elnetselskabernes eksisterende investeringsramme, kommer vi ikke i mål.
  • Der skal opføres ca. 250 ladestandere hver eneste dag frem mod 2030, for at vi har nok ladestandere i byerne og på villavejene. Politiske initiativer skal sikre investeringer i ladestandere.

Kilde: Dansk Energi

Ellers kan elforbrugerne se frem til en ekstraregning, hvis alle skal have mulighed for at oplade deres biler på samme tid.

Sådan lyder en af Dansk Energis anbefalinger i et nyt elnets-udspil.

Altinget logoEnergi og Forsyning
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget energi og forsyning kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00