Debat

DI Hovedstaden: Når pendlerne fravælger kollektive transport, er det erhvervslivet, der taber

Kvaliteten af den kollektive transport falder, og det har direkte konsekvenser for at fastholde og rekruttere medarbejdere i København, skriver Eva Rindom.

Otte ud af ti danskere vil gøre større brug af kollektiv transport, hvis der var lavere priser, kortere rejsetider, flere afgange og større pålidelighed, lyder en undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk.
Otte ud af ti danskere vil gøre større brug af kollektiv transport, hvis der var lavere priser, kortere rejsetider, flere afgange og større pålidelighed, lyder en undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk.Foto: Ólafur Steinar Gestsson/Ritzau Scanpix
Eva Rindom
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Vi hører ofte, at vi skal lade bilen stå og i stedet tage kollektiv transport til og fra arbejde.

Og mange ville sikkert gøre det oftere, hvis den kollektive transport generelt var mere effektiv og økonomisk attraktiv.

I hvert fald viser Forbrugerrådet Tænks undersøgelse fra 2022, at næsten otte ud af ti danskere vil bruge den kollektive transport mere, hvis der var lavere priser, kortere rejsetider, flere afgange og større pålidelighed.

Sammenhængen mellem pris og kvalitet skal være bedre

I januar 2023 blev billetpriserne i den kollektive transport sat yderligere op.

Som forbrugere kan vi acceptere at betale mere, hvis kvaliteten samtidig er i orden.

I dag mangler der stadig cirka syv procent af passagererne i hovedstadens kollektive transport sammenlignet med tiden før corona, og der er desværre ikke tegn på, at de kommer tilbage. 

Som arbejdsgiver har det direkte indflydelse på mulighederne for at rekruttere og fastholde medarbejdere, at de kollektive transportmuligheder bliver forringet

Eva Rindom
Adm. direktør i Atkins Danmark og næstformand i DI Hovedstaden

Det kan indikere, at afstanden mellem pris og kvalitet er blevet for stor. 

Eksempelvis på strækningen mellem Helsingør og Lufthavnen, hvor man som pendler er tvunget til at skifte tog undervejs, fordi der ikke længere er direkte forbindelse.

Kystbanen kører enten videre ud på Sjælland eller ender på København H, hvorfor man undervejs skal skifte til Øresundståg.

Det samme gælder retur.

Når man sidder bag skrivebordet med regnearket åbent og en kop kaffe i hånden, kan et togskift måske virke som en minimal indgriben i hverdagen.

Men som pendler er togskift synonymt med daglige gener i form af skiftetid og risiko for dårlige forbindelser eller aflysninger på andre linjer.

Her kommer mange til kort og tilvælger bilen. 

Virksomhederne er afhængige af en velfungerende kollektiv transport

Som arbejdsgiver er man afhængig af kompetente medarbejdere for at kunne drive en konkurrencedygtig forretning.

Derfor ligger der ofte mange overvejelser bag virksomhedens placering. 

Skiftet på København H eller Østerport er de facto afgørende for, om medarbejderen i Espergærde vælger at blive i en stilling på Amager

Eva Rindom
Adm. direktør i Atkins Danmark og næstformand i DI Hovedstaden

Det er ganske enkelt afgørende, at man som medarbejder kan komme let til og fra job, så der også bliver tid til familie, venner og fritidsaktiviteter i hverdagen.

Derfor er det ekstremt frustrerende, når eksempelvis de kollektive transportmuligheder bliver forringet. Som arbejdsgiver ved man, at det har direkte indflydelse på mulighederne for at rekruttere og fastholde medarbejdere.

Særligt i tider, hvor der er mangel på arbejdskraft og hård kamp om kompetencerne.

Tager vi igen udgangspunkt i Kystbanen, så er skiftet på København H eller Østerport de facto afgørende for, om medarbejderen i Espergærde vælger at blive i sin stilling på Amager. Eller om den topkvalificerede kandidat i Tårnby har mod på at søge drømmejobbet i Nordsjælland.

Det er simpelthen for ærgerligt.

Ekstremt dyrt for samfundet at lade den kollektive transport hænge

Samtidig er det en dårlig forretning for samfundet, når så mange vælger at tage bilen.

Hvert år spilder vi op mod 32 millioner timer på at holde i kø i bilen til og fra arbejde.

Det svarer til, at ca. 18.000 fuldtidsstillinger – altså mere end det dobbelte af det arbejdskraftsudbud, som regeringen vil finde med afskaffelsen af store bededag – aldrig bliver omsat i nogen som helst værdi. 

Læs også

Ud over at mindske spildtid vil en øget tilstrømning til den offentlige transport samtidig gavne miljøet, reducere støjgener, forbedre folkesundheden og styrke sammenhængen i hverdagen.

Regnestykket er simpelt: hvis flere lader bilen stå og i stedet benytter den kollektive transport, kommer det hele samfundet til gode.

Faktisk har hovedstadsområdet alle forudsætninger for at skabe og fastholde et attraktivt kollektivt trafiksystem.

Jeg håber derfor, at de ansvarlige politikere hurtigst muligt vil komme i arbejdstøjet og styrke den kollektive transport til gavn for vores samfund

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Eva Rindom

Adm. direktør, SYSTRA Danmark, næstformand Geo, bestyrelsesmedlem Mannaz, Bestyrelsesmedlem SR&V, næstformand Foreningen af Rådgivende Ingeniører
ph.d. i matematisk modellering (DTU 1995), cand.polyt. i elektronik (DTU 1992)

0:000:00