Niels Flemming Hansen
 svarer 
Benny Engelbrecht

I hvor høj grad vil jordtransport af søvejen sikre, at lokalmiljøet i København ikke generes af jordtransporten?

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 220, Spørgsmål 184

Når projektet i/ved Nordhavn er afsluttet, forsvinder der 350 daglige lastbilkørsler gennem Frederiksberg og Københavns Indre By til Nordhavn, hvilket vil skabe bedre lokalmiljø, trafikale forhold og sikkerhed. Hvor meget mener ministeren, at en løsning med transport af jord til Lynetteholmen ad søvejen kan sikre, at lokalmiljøet i Københavns indre by ikke belastes tilsvarende af jordtransport til Lynetteholmen?

Svar fra mandag den 31. maj 2021

Når projektet i/ved Nordhavn er afsluttet, forsvinder der 350 daglige lastbilkørsler gennem Frederiksberg og Københavns Indre By til Nordhavn, hvilket vil skabe bedre lokalmiljø, trafikale forhold og sikkerhed. Hvor meget mener ministeren, at en løsning med transport af jord til Lynetteholmen ad søvejen kan sikre, at lokalmiljøet i Københavns indre by ikke belastes tilsvarende af jordtransport til Lynetteholmen?

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for By & Havn, der oplyser følgende:

”Generelt vil trafikken i København være upåvirket af flytningen af jordtransporternes endemål. De eksisterende jordtransporter, der kører til Nordhavn i dag, vil flyttes til Lynetteholm, så på det overordnede vejnet et stykke væk fra Lynetteholm vil trafikbilledet være det samme i dag.

Københavns Kommune har besluttet at den overskudsjord, der mellemlagres i Nordhavn, skal sejles til Lynetteholm, hvor den skal indgå i opfyldet af Lynetteholm. Hermed undgås at der samtidig vil være transport af mellemlagret overskudsjord fra Nordhavn og ”ny” overskudsjord fra andre oprindelsessteder på vejnettet.

Overskudsjord skal i forbindelse med eventuel yderligere pramning fortsat køres fra de byggepladser, hvor den skabes til en udskibningshavn. Med en løsning med pramme vil der således forsat være lastbiltrafik fra de byggepladser mv., hvor overskudsjorden produceres til en eventuel udskibningshavn eller direkte til modtageanlægget på Lynetteholm.”

0:000:00