DBU-direktør efter åbent brev: "Har ikke fantasi til at forestille mig, at FIFA ikke vil lytte"

DBU's åbne brev til FIFA med markante krav om forbedringer i Qatar er ikke kommet i stand på grund af pres fra omverdenen, siger direktør i interview med Altinget.

DBU-direktør, Jakob Jensen, er ikke bekymret for, om det åbne brev til FIFA bliver taget ilde op i det internationale fodboldforbund.Foto: Ritzau Scanpix
Rasmus Dahl Løppenthin

Mandagens åbne DBU-brev med kontante krav til FIFA er en naturlig del af fodboldforbundets strategi om kritisk dialog med aktørerne bag VM-slutrunden i Qatar.

Det siger DBU's adm. direktør, Jakob Jensen.

“Vi vil gerne forsøge at lægge det største mulige pres på dem, der arrangerer VM. Og dem der arrangerer VM er - udover Qatar - FIFA,” siger han.

I det åbne brev sendt direkte til FIFA-toppen, præsident Gianni Infantino og generalsekretær Fatma Samoura, presser DBU det internationale fodboldforbund til at sikre bedre vilkår for migrantarbejderne i Qatar.

"Vi kræver en fuld implementering af den allerede vedtagne lovgivning, og at FIFA stiller sig i spidsen for at sikre yderligere forbedringer af Qatars lovgivning," skriver adm. direktør, Jakob Jensen, og formand, Jesper Møller.

Senioranalytiker i Play the Game, Stanis Elsborg er "overrasket" over DBU's kontante retorik og konkrete krav og kalder det et nybrud.

Men for DBU er brevet et naturligt skridt, lyder det fra Jakob Jensen.

“Det er helt i vores forlængelse af vores strategi om, at vi skaber størst mulige forandringer for migrantarbejderne ved at være kritiske - frem for at trække os. Men vi skruer nu op for tydeligheden ud fra en betragtning om, at der skal ske noget mere. Og det skal ske så hurtigt som muligt,” siger han.

Reformer bliver ikke implementeret
Forholdene for Qatars migrantarbejdere har været på dagsordenen gennem flere år. Men diskussionen blev intensiveret tidligere på foråret, da tal fra The Guardian viste, at minimum 6500 migrantarbejdere er døde i Qatar, siden ørkenstaten fik tildelt VM-slutrunden tilbage i 2010.

DBU understreger, at der er sket forbederinger for Qatars migrantarbejdere. Man peger blandt andet på, at der er blevet indført mindsteløn, og at Qatar har besluttet at afskaffe de stavnsbåndslignende forhold, som migrantarbejderne lever under.

Flere eksperter og organisationer peger dog på, at Qatar tøver med at implementere de vedtagne reformer, og det har fået DBU til at reagere.

"Eksperterne siger til os, at der er problemer med at få det til at virke on the ground så at sige. Så har vi en pligt til at skubbe på for, at de forbedringer, der er besluttet, også bliver implementeret,” siger Jakob Jensen.

DBU frygter ikke kold skulder
Ifølge Play the Game er det ikke hverdag, at FIFA's medlemmer kommer med så markante krav til det internationale forbund.

"På den korte bane er der ingen tvivl om, at DBU-formand Jesper Møller bliver meget lidt populær i FIFA og UEFA," siger senioranalytiker Stanis Elsborg.

Det bekymrer dog ikke DBU.

“Det må vi så tage med. FIFA blev stiftet i 1904, og Danmark var et af de få stiftende forbund. Så jeg forventer, at man lytter til os og læser sådan et brev med stor præcision. Og jeg har da helt sikkert et indtryk af, at de tager det alvorligt og vil svare os, hvordan de har tænkt sig at reagere,” siger Jakob Jensen.

Føler sig ikke presset til handling
DBU's brev kommer efter flere ugers diskussion herhjemme. Meningsmålinger har vist, at et flertal af danskerne støtter boykot af Qatar, ligesom flere af de organiserede danske fodboldfans har presset på for at få DBU til at skærpe retorikken over for FIFA og Qatar.

Jakob Jensen afviser imidlertid, at brevet er et resultat af pres fra omverdenen.

“Jeg er meget glad for den dialog, vi har med vores fans. De presser os i den forstand, at de skubber på for yderligere forbedringer i Qatar. Det fører vi meget gerne videre og fortsætter gerne vores gode dialog med vores fans derom. Men der er ikke nogen, der har presset os til at sende brevet til FIFA. Det er noget, vi selv har gjort, og det er i naturlig forlængelse af den indsats, vi har gjort gennem flere år,” siger han og fortsætter.

"Det her brev er bare et udfald af en lang arbejdsproces i DBU. Det er ikke noget, der er blevet opfundet hverken i går eller forgårs.”

Har I flere ting i skuffen i forhold til at øge presset på FIFA frem mod VM i Qatar?

“Ja, vi har flere ting i skuffen, og dem kommer folk til at høre, når vi er klar med dem.”

Brevet skal dog ikke ses som første skridt hen imod en boykot.

“Vi er en fodboldorganisation. Vi elsker fodbold, vi vil gerne spille VM, som er den fineste turnering inden for fodbold. Og vi vil selvfølgelig gerne vise det flotte danske fodbold frem,” siger han og fortsætter.

“Og så er DBU jo ikke sat i verden for at føre udenrigspolitik. Hvis et land skal boykottes, må det ske i det Kongelige danske Udenrigsministerie. Og det ville så betyde, at ikke bare sportsorganisationer, men alle organisationer og virksomheder ville være omfattet af det boykot. Det ville vi i så fald bakke op om."

Du siger, DBU ikke er sat i verden for at føre udenrigspolitik. Men når I går ud og stiller konkrete krav til arbejdsforholdene for andre landes migrantarbejdere, fører I så ikke netop udenrigspolitik?

“Vi skriver jo til FIFA, som er en international organisation, vi er medlem af som forbund. Vi har ikke skrevet et brev til Qatars emir eller regeringsorganer. Det brev, vi sendte i fredags, var et brev til FIFA. Og det er helt naturligt, vi skriver til en international organisation, som vi er medlemmer af.”

Så du mener ikke, I udøver en form for udenrigspolitik, når I beder FIFA om sætte sig i spidsen for at sikre bedre forhold for migrantarbejderne i Qatar?

“Jeg beder jo den internationale organisation, som vi er medlemmer af, om at forholde sig til det her. Og det mener jeg er helt naturligt.”

I stiller nogle meget konkrete krav til FIFA i brevet. Hvilken konsekvens drager DBU, hvis FIFA ikke stiller sig i spidsen for at forbedre forholdene for migrantarbejderne i Qatar?

“Jeg har ikke fantasi til at forestille mig, at FIFA ikke vil lytte til, hvad vi siger til dem.”

Nu er der gået mere end 10 år siden, at Qatar blev tildelt VM. Og der er bred enighed om, at det er gået for langsomt med at forbedre forholdene for migrantarbejderne i Qatar. Hvad er det præcis, der gør, at du ikke har fantasi til at forestille dig, at FIFA undlader at reagere på jeres krav?

“Der er sket forbederinger i Qatar. Der er sket for få, og det er gået for langsomt. Og det er derfor, vi nu skruer op for retorikken. Men dem der har forstand på det her, menneskerettighedsorganisationer, fagbevægelsen og FN, siger samstemmende, at vi skaber de største forandringer ved at være kritiske og øge verdens fokus på problemerne i Qatar. Vi er optaget af at skabe de størst mulige forandringer, og derfor har vi nu sendt det her brev til FIFA. Og så ser vi frem til at se, hvordan dialogen bliver herfra,” siger Jakob Jensen.

Omtalte personer

Jakob Jensen

Departementschef, Børne- og Undervisningsministeriet, fhv. adm. direktør, DBU
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 2001)