Superliga-klubberne: Statens lempelse af konkurrencereglerne giver ikke lige vilkår

Fra 2024 kan medierettighederne til 3F Superligaen for første gang siden 2007 sælges til udelukkende én udbyder. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen giver dispensation for væsentlige dele af konkurrencereglerne. "Det giver os ikke lige betingelser, for de andre aktører har ingen begrænsninger," mener Divisionsforeningen. 

Claus Thomsen, administrerende direktør i Divisionsforeningen, drømmer om, at staten ophæver samtlige tilsagn for salget af 3F Superligaens medierettigheder. Her ses han til møde om at bekæmpe vold og hærværk til fodboldkampe med blandt andre daværende justitsminister Mattias Tesfaye (S) i Brøndby i august 2022. Arkivfoto. 
Claus Thomsen, administrerende direktør i Divisionsforeningen, drømmer om, at staten ophæver samtlige tilsagn for salget af 3F Superligaens medierettigheder. Her ses han til møde om at bekæmpe vold og hærværk til fodboldkampe med blandt andre daværende justitsminister Mattias Tesfaye (S) i Brøndby i august 2022. Arkivfoto. Foto: Claus Bech/Ritzau Scanpix
Christoffer Lund-Hansen

Fra 2024 og fire år frem bliver det muligt for ét medie at købe samtlige medierettigheder til 3F Superligaen. 

Tre dage før jul valgte Konkurrencerådet at give en midlertidig dispensation forud for Divisionsforeningens kommende udbud af medierettigheder til 3F Superligaen. 

Dermed bliver Divisionsforeningen - der repræsenterer landets bedste fodboldklubber - i en fireårig periode løst fra en væsentlig del af de særlige konkurrenceregler, som har reguleret medierettighederne siden 2007. 

0:000:00