Bredt flertal vil have ny metrolinje i København forbi Amager og Islands Brygge

Det skal undersøges, om den kommende metrolinje til Refshaleøen og Lynetteholmen kan udvides, så den går forbi nye områder på Amager og Islands Brygge. Det har et bredt flertal på Københavns Rådhus besluttet.

Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix
Mathias Bach

Amagers to metrolinjer får måske nyt selskab fra 2035.

I hvert fald har et flertal på Københavns Rådhus besluttet, at det skal undersøges, om hovedstadens kommende metrolinje til Lynetteholmen også skal betjene nye områder på Amager. Det skriver Københavns Kommune i en pressemeddelelse.

Den nye forslag til metrolinjen er en udvidelse af en af de linjeføringer, der allerede ligger i statens infrastrukturplan. Forslaget kommer nu til at indgå som en del af høringen i forbindelse med metroen, der er planlagt for at forbinde Refshaleøen og Lynetteholmen med resten af København.

"Jeg er glad for, at et bredt flertal af partierne på rådhuset bakker op om ideen om en forbindelse under Amager – og jeg glæder mig til dialogen med københavnerne til september. I dag er dele af Amager dårligt dækket – og metroen er blevet så populær, at vi har et problem med trængsel under havnen," udtaler Københavns overborgmester Sophie Hæstorp Andersen (S).

Den nye linjeføring vil løbe fra Københavns Hovedbanegård via Bryggebroen og DR-byen over Amagerbrogade op til Refshaleøen og videre over til Kløverparken og Lynetteholm. Flere af disse områder, kan man ikke nå med metro i dag, og det vil senere være muligt at udvide linjen til Indre Nørrebro og Rigshospitalet.

Det nye forslag til metroens linjeføring.
Det nye forslag til metroens linjeføring. Foto: Københavns Kommune

Den nye forslag koster små 14 milliarder kroner, hvilket er mere end dobbelt så meget, som det oprindelige, mindre omfattende, forslag. Til gengæld vil den udvidede metrolinje aflaste de eksisterende metroer, der er pressede og hjælpe mere end 51.000 københavnere rundt i byen.

Bag forslaget står et bredt flertal på Københavns Rådhus bestående af Socialdemokratiet, Konservative, Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance. Det er de samme partier, der står bag aftalen om Lynetteholm.

I 2025 bliver det besluttet hvilken metrolinje, der skal bygges, og den nye metro forventes kunne indvies i 2035.

 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00