Debat

Cepos: Sådan skal udledning af drivhusgasser prissættes

DEBAT: En ny afgift på drivhusgasser bør differentieres efter den forventede drivhusgaslækage til udlandet. Omvendt skal politikerne undgå dobbeltregulering og subsidier, der vil udhule fordelene ved en bred afgift, skriver Otto Brøns-Petersen, analysechef, Cepos. 

2030-målet risikerer at gøre det mere langsigtede 2050-mål dyrere at nå, skriver Otto Brøns-Petersen, analysechef, Cepos.
2030-målet risikerer at gøre det mere langsigtede 2050-mål dyrere at nå, skriver Otto Brøns-Petersen, analysechef, Cepos.Foto: Cepos
Daniel Bue Lauritzen

Daniel Bue Lauritzen er uddannet journalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og har været ansat hos Altinget siden 2017.

Daniel er redaktør for Altinget By & Bolig og Altinget Transport. Han har tidligere været ansvarlig for Altinget Udvikling og Altinget Christiansborg og været tilknyttet både forside- og debatsektionen. 

Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Otto Brøns-Petersen, analysechef, Cepos

Der er to store spørgsmål i dansk klimapolitik. Hvilke mål bør vi forfølge? Og hvordan forfølger vi dem mest effektivt?

Der burde være større uenighed om det første spørgsmål og mindre om det andet.

Desværre er vi havnet med en politisk bredt accepteret målsætning, den såkaldte 70 procents-målsætning. Den er ikke resultatet af dybere klimapolitiske overvejelser, men af overbudspolitik under sidste valgkamp, hvor kun Enhedslisten og Alternativet gik ind for den.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

2050-mål kan blive sværere at nå
Der er flere problemer med det mål. Det er for det første nationalt og tager ikke hensyn til, om udledningerne stiger i udlandet. Det kaldes lækage. I det hele taget er målet helt afkoblet fra den kommende klimapolitik i EU, som ellers er det naturlige forum for Danmark.

Det er EU – ikke medlemslandene – som deltager i Paris-aftalen, og EU regulerer en stor del af de danske udledninger (dem i den såkaldte kvotesektor). I værste fald vil den nye klimaaftale i EU bare indregne den danske reduktion på 70 procent i EU's nye reduktionsmål, så andre lande kan udlede tilsvarende mere.

EU råder med kvotesystemet over det mest omkostningseffektive redskab, og det bør forbedres og justeres til at håndtere den mere ambitiøse klimapolitik i EU

Otto Brøns-Petersen
Analysechef i Cepos

For det andet vil 70 procents-målet være samfundsøkonomisk dyrt at opfylde. Prisen per fortrængt ton CO2e vil ligge betydeligt over de globale skadevirkninger i form af global opvarmning.

Fordi vi er bundet til en hurtig reduktion, vil den i høj grad skulle ske med eksisterende teknologi og dermed gøre det langsigtede mål om klimaneutralitet i 2050 sværere at nå. Vi risikerer at sætte et dårligt eksempel for omverdenen snarere end at være den ledestjerne, politikerne taler om.

Må ikke blive dyrere end nødvendigt
I klimaloven og sommerens klimaaftale er 70 procents-målet ganske vist påklistret så mange ønsker om blandt andet global effekt, konkurrenceevne, fordelingspolitik, offentlige finanser og omkostningseffektivitet, at de ikke alle lader sig forene, hvis de skal tages alvorligt.

Man kan derfor håbe, at politikerne finder en fortolkning af 70 procents-målet, som undgår de værste konsekvenser af den nuværende formulering.

Men uanset hvilket mål, man ender med at forfølge, bør det være en grundsætning at realisere det så omkostningseffektivt som muligt. Især ved et ambitiøst mål er det helt afgørende at undgå unødvendige meromkostninger.

EU skal udnytte kvotesystemet
Hvordan sikrer man så omkostningseffektivitet? Det simple svar er ved at have en ensartet pris på at udlede drivhusgasser, hvor alle former for udledninger er omfattet. 

Og her er en lidt nærmere forklaring.

For det første bør EU's klimapolitik indrettes, så der er en ensartet pris på tværs af lande og sektorer. EU råder med kvotesystemet over det mest omkostningseffektive redskab, og det bør forbedres og justeres til at håndtere den mere ambitiøse klimapolitik i EU (EU-kommissionen lægger op til reduktion på mindst 55 procent i 2030).

Danmark bør gøre sin indflydelse gældende, så kvotesystemet styrkes, dækker flest mulige udledninger og kan anvendes til også at leve op til forpligtelser uden for kvotesystemet. Det hænger ikke sammen at ville en ambitiøs klimapolitik og så ikke lægge hovedindsatsen, hvor den virkelig tæller: I EU.

Juster for lækage 
For det andet bør særlige danske reduktionsmålsætninger – hvad enten de som 70 procents-målet er selvvalgte eller skyldes nationale krav fra EU – opfyldes med en ensartet afgift, der er høj nok til at nå målet.

Hvis målsætningen er Danmarks globale udledninger, bør afgiften justeres for lækage – så der kommer ensartet afgift på det globale fodaftryk.

I praksis vil det sige en differentieret afgiftsskala, som er groft afstemt efter en beregnet forventet lækageeffekt. Det kan ikke lade sig gøre at måle den konkrete lækage. Et globalt orienteret mål vil desuden gøre det muligt at anvende kvotesystemet.

Der er allerede afgifter på drivhusgasser i Danmark. Problemet er, at de svinger voldsomt – fra afgiftsfritagelse til meget høje afgifter på udledninger fra især benzinbiler. Det er grundlæggende derfor, Eldrupkommissionen ikke har kunnet leve op til de politiske ønsker om at fremme elbiler væsentligt mere. Det vil øge afgiftsforskellene på drivhusgas, hvor der tværtimod er grund til at gøre dem mere ens.

Undgå subsidier
For det tredje er det helt centralt at undgå dobbeltregulering.

Prissætningen af drivhusgas er i sig selv nok til at drive omstillingen. Hvis der samtidig gives subsidier eller indføres detailregulering, udhules afgiftens gode egenskaber. Og subsidier åbner for en sump af lobbyisme.

Desværre synes regeringen tiltrukket af netop subsidievejen. Heldigvis ser erkendelsen af nødvendigheden af at bruge prismekanismen frem for planøkonomi ud til at brede sig uden for regeringsbænkene. 

Dokumentation

Temadebat: Hvordan skal afgiften på CO2-udledning se ud?

Da klimaaftalen for energi og industri faldt på plads kort før sommerferien, var det med løftet om, at regeringen i løbet af dette efterår vil præsentere et udspil til en grøn skattereform. 

Her vil et hovedelement være en "ensartet CO2e-afgift", der skal gøre skattereformen til en hovedmotor i omstillingen til et grønnere samfund.

Men skattereformen er underlagt stramme krav fra aftalepartierne: Den må hverken gå ud over konkurrencekraften, de offentlige finanser, beskæftigelsen, velfærdssamfundet, sammenhængskraften eller den sociale balance.

Samtidig har klimaminister Dan Jørgensen (S) kaldt Klimarådets forslag om en CO2-afgift for ren Georg Gearløs, idet en så omfattende CO2-afgift ifølge ministeren vil være et globalt nybrud.

Derfor tager Altinget Energi & Klima nu debatten om CO2-afgiften og inviterer en stribe af eksperter og interesseorganisationer til at bidrage med deres bud på, hvordan afgiften kan se ud. 

Hvilke hensyn bør politikerne tage? Hvordan får afgiften den ønskede effekt?

Kan og skal afgiften indrettes, så den undgår at blive dyrest for de fattigste? Og hvordan undgår vi, at produktion og CO2-udledning blot rykker uden for landets grænser, når afgiften rammer? 


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Otto Brøns-Petersen

Analysechef, Cepos
cand.polit. (Københavns Uni. 1989)

0:000:00