Kommentar af 
Sofie Winge-Petersen

Danmark tager hverken historisk eller moralsk ansvar for klimakrisen i regeringsgrundlaget

Regeringen bliver nødt til at øge klimaindsatsen med reel handling og mere ambitiøse mål, hvis vi skal tage ansvar for Danmarks klimapåvirkning. Ellers er regeringen ikke berettiget til at kalde deres grundlag: "Ansvar for Danmark", skriver Sofie Winge-Petersen.

Konsekvenserne af klimaforandringer ses allerede i dag. Alene i 2022 har vi oplevet dødelige oversvømmelser i Pakistan, der har berørt 33 millioner af landets indbyggere og tørke i Europa, der vurderes som den værste i 500 år, skriver Sofie Winge-Petersen.
Konsekvenserne af klimaforandringer ses allerede i dag. Alene i 2022 har vi oplevet dødelige oversvømmelser i Pakistan, der har berørt 33 millioner af landets indbyggere og tørke i Europa, der vurderes som den værste i 500 år, skriver Sofie Winge-Petersen.Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Sofie Winge-Petersen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Regeringens nye klimamål om at være klimaneutrale i 2045 er på papiret det mest ambitiøse, som vi har haft. Vi har dog haft så høje udledninger over de sidste par år, at det ikke er nok, hvis Danmark skal tage ansvar for vores del af Parisaftalen. 

Ifølge Klimarådet kræver det reduktioner af vores drivhusgasudledninger i forhold til 1990 på 80 procent i 2030, 90 procent i 2035 og klimaneutralitet i 2040, og et øget fokus på metan-udledninger, hvis vi med 67 procent sandsynlighed skal forhindre temperaturen i at overstige 1,65 grader, altså stadig markant højere end de 1,5 grader, som ellers står skrevet i klimaloven: 

Det er billigere at handle tidligt på klimakrisen end at vente

Sofie Winge-Petersen

"Danmark skal arbejde aktivt for Parisaftalens målsætning om at begrænse den globale temperaturstigning til 1,5 grader celsius (…) Danmark har derudover både et historisk og moralsk ansvar for at gå forrest." – Klimaloven §1 stk. 2.  

Overstående beregning baserer sig på en lige fordeling af udledninger på global skala, så altså ikke et scenarie hvor Danmark tager hverken historisk eller moralsk ansvar for vores udledninger.  

Lægger regeringsgrundlaget med 70 procent i 2030 og klimaneutralitet i 2045 så op til, at Danmark arbejder aktivt for Parisaftalens målsætning om 1,5 grader, og dermed følger vores klimalov?

Konsekvenserne af klimaforandringer ses allerede i dag, alene i 2022 har vi oplevet de dødelige oversvømmelser i Pakistan, der har berørt omkring 33 millioner af landets indbyggere og tørke i Europa i sommer, der vurderes som den værste i 500 år.

Krigen i Ukraine har været en øjenåbner for behovet af akut investering i vores forsvar, men hvilken nærområdes-krise venter vi på for at se det samme inden for klima?  

En mere ambitiøs handling under denne regeringsperiode er ikke kun en nødvendighed for at skærme de unge og de næste generationer fra de værste klimaforandringer og minimere antallet af klimaflygtninge, det er også en økonomisk gevinst. Det er billigere at handle tidligt på klimakrisen end at vente 

Det er muligt for regeringen at tage ansvar og være mere ambitiøse. Concito er netop udkommet med en rapport, der viser én mulig vej til klimaneutralitet i 2040, men det kræves, at der træffes langsigtede beslutninger med det samme.

Læs også

Klimaneutralitet i senest 2040 kan også være med til at støtte vores nabolande i den grønne omstilling og begynde at løfte dele af vores moralske ansvar for Danmarks klimapåvirkning. 

Der er en række kendte virkemidler, der ikke er nævnt i regeringsgrundlaget, og som der er behov for, at vi sætter gang i med det samme. blandt andet ved at gøre følgende otte ting. 

For det første skal vi sætte en høj klimaafgift, der prissætter CO2-udledninger markant højere end de 750 kr/tons, rammer andre drivhusgasser og indtænker negative emissioner. Specielt hvis regeringen er seriøs omkring at nå 110 procent i 2050.  

Regeringen bliver nødt til at øge klimaindsatsen med reel handling og mere ambitiøse mål

Sofie Winge-Petersen

Det skal ligeledes gøres nemmere at opsætte vedvarende energi, for eksempel ved at udpege energiarealer på land, simplere medfinansiering, hurtigere behandlingstider og fjerne kommunale barrierer.  

Yderligere bør der opsættes en national biomasseplan, der kan sikre en bæredygtig anvendelse på de klimamæssigt mest optimale områder. I 2019 blev 23 procent af Danmarks energiforbrug dækket af fastbiomasse, regeringen vil investere flyafgiften i udvikling af bæredygtige flybrændsler baseret på blandt andet biomasse, mens landbruget snakkede om blandt andet biokul. Der er behov for stram prioritering, hvis vi vil tage ansvar og stoppe vores netto import af biomasse.  

For det fjerede skal vi opsætte et bindende energieffektiviseringsmål. EU og mange medlemslande har allerede energieffektiviseringsmål, men ikke Danmark. Vi bør sætte et nationalt bindende mål på 20 procent energieffektivisering i 2030 i forhold til 2020.  

Det er også vigtigt, at vi formår at udnytte kulstofoptaget i havet. Lad det danske havterritorie tælle med i vores kulstofopgørelser og udnyt potentialerne, ålegræs er for eksempel langt mere effektiv til at lagre kulstof end skov, og protein dyrket på havet er uden sammenligning den mest CO2-venlige måde at frembringe protein.

Derudover bør vi sætte en stopper for salg af emissionsbiler i senest 2025. Biler lever cirka 15 år i gennemsnit, og binder os altså til emissioner meget længere end vi har kuldstofbudget til.  

Ydermere skal der sættes ambitiøse bindende reduktionsmål for Danmarks forbrugsudledninger. Udledningerne var 63 millioner ton CO2 i 2020, hvilket er knap 50 procent højere end den territoriale udledning.

Læs også

Skal Danmark, som angivet i klimaloven, tage ansvar, skal dette reduceres markant med ambitiøs lovgivning på området, der blandt andet understøtter omstillingen i andre lande. 

Sidst men ikke mindst skal vi som minimum følge de danske kostråd i alle offentlige kantiner. Fødevarestyrelsen har brugt mange ressourcer på at opdatere de danske kostråd, men det er få kantiner, der følger dem. Med god efteruddannelse kan de offentlige køkkener hurtigt trække forrest.  

Regeringen bliver nødt til at øge klimaindsatsen med reel handling og mere ambitiøse mål, hvis vi skal tage ansvar for Danmarks klimapåvirkning. Ellers er regeringen ikke berettiget til at kalde deres grundlag: "Ansvar for Danmark".  

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Sofie Winge-Petersen

Medlem, Ungeklimarådet, Co-founder, Paint’R
BEng i Proces & Innovation, DTU

0:000:00