Debat

Dansk Design Center: Erhvervslivets grønne omstilling kræver nye designkompetencer

Lidt over halvdelen af de virksomheder, der er gået i gang med en omstilling til cirkulær økonomi, mangler designkompetencer til at nå i mål. Derfor bør der investeres i design som strategi, skriver Christian Bason og Camilla Haustrup Hermansen.

Snart skal BLOX-partnerne være med til at skabe nye løsninger i krydsfeltet mellem ny viden og kreative kompetencer på tværs af Europa. Det viser, hvordan den kreative branche kan løfte den bæredygtige udvikling, skriver Christian Bason og Camilla Haustrup Hermansen. 
Snart skal BLOX-partnerne være med til at skabe nye løsninger i krydsfeltet mellem ny viden og kreative kompetencer på tværs af Europa. Det viser, hvordan den kreative branche kan løfte den bæredygtige udvikling, skriver Christian Bason og Camilla Haustrup Hermansen. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Christian Bason
Camilla Haustrup Hermansen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Danmark skal ikke bare være et grønt foregangsland; vi skal også vise verden, at man samtidig kan være både økonomisk og social bæredygtig. Det er et af nøglebudskaberne i det nye regeringsgrundlag, der også kalder på øget samarbejde med dansk erhvervsliv omkring de ambitiøse klimamål.

Design er en forudsætning for, at vi kommer i mål med den grønne omstilling og samtidig skaber øget konkurrenceevne, vækst og udvikling i det danske erhvervsliv - til gavn for den økonomiske bundlinje, os som mennesker og kloden.

Danmark er en stolt designnation, og vi er berømte for vores møbel- og produktdesign. Men i dag kan vi meget mere med vores designkompetencer, hvis vi tør satse på det. 

Design kan mere
Vi ved, at vi er nødt til at ændre den måde, vi designer, producerer og forbruger på, hvis vi vil nå vores klimamål, og vi ved at op til 80 procent af et produkts klimaaftryk fastlægges i designfasen. 

Vi ved, at vi er nødt til at ændre den måde, vi designer, producerer og forbruger på, hvis vi vil nå vores klimamål, og vi ved at op til 80 procent af et produkts klimaaftryk fastlægges i designfasen

Christian Bason og Camilla Haustrup Hermansen
Hhv. administrerende direktør og formand, Dansk Design Center

Design er nemlig mere end produktudvikling og æstetik: Designkompetencer spænder over hele værdikæden fra idé og konceptualisering til emballering og transport. En ny undersøgelse fra Dansk Industri og Dansk Design Center viser, at danske virksomheder i stigende grad er blevet bevidste om, at design kan skabe økonomisk værdi og langsigtet innovation.

Design bliver da også mere og mere udbredt i erhvervslivet, og 90 procent af de virksomheder, der anvender design strategisk, svarer, at det har positiv indflydelse på bundlinjen. Virksomhederne oplever, at design især styrker deres brand, konkurrenceevne og kundetilfredshed.

Men der er stadig en stor opgave, når det kommer til at forløse designs potentiale til at opnå vores klimamål. Ifølge undersøgelsen er hele 85 procent af danske virksomheder gået i gang med en omstilling til cirkulær økonomi, hvor materialer og ressourcer bliver genanvendt i stedet for at blive smidt væk efter brug. Men under halvdelen af virksomhederne mener, at de har kompetencerne til at nå i mål med omstillingen.

Det er især kompetencer som kundeforståelse, materialeforståelse og forståelse for nye bæredygtige produkter og services, der efterlyses – alle kernekompetencer inden for design. Vi er nødt til at sikre rammerne for, at disse kompetencer løbende udvikles og understøttes, og at virksomhederne kan drage nytte af dem. 

Konkurrencemæssig fordel for Danmark
En cirkulær forretningsmodel giver også en klar konkurrencemæssig fordel. Den nye undersøgelse viser, at 82 procent af alle virksomheder med en fuldt cirkulær forretningsmodel får positiv indvirkning på bundlinjen.

Man gentænker design, produktion, salg og udgifter for at bruge ressourcerne på en smartere måde. Materialer bliver allokeret til nye produkter og genbrugt, delt eller solgt som en service. Tager vi de store samfundsbriller på, vil design også kunne skubbe på den grønne omstilling i Danmark som samfund og i resten af verden.

Det er især kompetencer som kundeforståelse, materialeforståelse og forståelse for nye bæredygtige produkter og services, der efterlyses – alle kernekompetencer inden for design

Christian Bason og Camilla Haustrup Hermansen
Hhv. administrerende direktør og formand, Dansk Design Center

Hvis designmetoder og -processer anvendes rigtigt, kan vi samle aktører på tværs af sektorer, sætte en fælles, bæredygtig retning og motivere befolkningen til at handle anderledes.

Investering i design som strategi
Om lidt skal dansk design, arkitektur og kunst eksempelvis være med til at understøtte den grønne omstilling i otte europæiske storbyer. Det sker som led i det visionære “New European Bauhaus”-initiativ fra EU Kommissionen, hvor Danmark blev udvalgt til at skabe nye løsninger i krydsfeltet mellem ny viden og kreative kompetencer på tværs af Europa.

Buddet, som BLOX-partnerne (Dansk Design Center, Dansk Arkitektur Center, Creative Denmark og BLOXHUB) og Dansk Industri står i spidsen for, blev støttet af hele syv ministerier og er et lysende eksempel, hvordan vi kan løfte den brede værdi af vores kreative brancher og fag til at skabe en uimodståelig, bæredygtig fremtid for alle.

Så kære nye regering: Udnytter vi Danmarks fulde potentiale som moderne designnation, kan vi skabe meget mere end møbler. Men det kommer ikke af sig selv: Der skal investeres i design som strategi, håndværk og metode, og vi skal sikre de rette forudsætninger for, at vores erhvervsliv, Danmark som samfund og hele verden kan få gavn af dansk designs forandringskraft.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Christian Bason

Adm. direktør, Dansk Design Center
ph.d. (CBS 2017), cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 1999)

Camilla Haustrup Hermansen

Viceadm. direktør og medejer, Business Development, Plus Pack, formand for Dansk Design Center og DI Produktion
cand.mag. i moderne kultur og kulturformidling (Københavns Uni. 2001), master of arts (Goldsmiths, Londons Universitet 1999), CBS Executive bestyrelsesuddannelse (2019)

0:000:00