Trods EU-kvoter, passagerskat og brændstofafgifter vil flysektoren være kraftigt underbeskattet i 2030

Selv med stigende priser på EU's CO2-kvoter og nye afgifter på flytrafik er der i 2030 udsigt til, at den internationale flytrafik er kraftigt underbeskattet i forhold til dens skadelige effekter på klimaet, lyder det i nyt notat fra Klimarådet, der anbefaler en markant højere passagerafgift. Dansk Luftfart advarer om tab af konkurrenceevne. 

Den foreslåede afgift på 13 kroner på en flyrejse kan omregnes til en afgift på 35 kroner per ton CO2 på lange flyrejser til eksempelvis New York. 
Den foreslåede afgift på 13 kroner på en flyrejse kan omregnes til en afgift på 35 kroner per ton CO2 på lange flyrejser til eksempelvis New York. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Selvom prisen på EU’s klimakvoter fortsætter deres himmelfart, og afgifter og iblandingskrav bliver sat i vejret, vil den internationale flytrafik i 2030 være kraftigt underbeskattet i forhold til dens skader på klimaet.

Det skriver Klimarådet i et nyt notat om regeringens globale klimastrategi fra september, hvor rådet også gentager sin pointe om, at Danmark bør skrue op for afgifterne på flytrafik.

“Klimarådet vurderer på den baggrund stadig, at Danmark med fordel kan indføre passagerafgifter på højde med vores nabolande,” lyder det.

0:000:00