Modstand mod kønskvoter i musikken

KØNSBALANCE: Kulturminister Marianne Jelveds (R) planer om at dæmme op for den mandlige dominans i musikverdenen med nye krav til spillestederne møder hovedrysten på Christiansborg – og på spillesteder. ”Det er langt ude med kønskvotering. Vi skal jo forholde os til at sælge billetter,” siger leder af københavnske spillesteder.

Musikspillestederne skal ifølge kulturminister Marianne Jelved (R) nu også til at skele til kunstnernes køn, når de booker musikere.
Musikspillestederne skal ifølge kulturminister Marianne Jelved (R) nu også til at skele til kunstnernes køn, når de booker musikere.Foto: Colourbox.com
Erik Bjørn Møller

Mændene fylder for meget, og kvinderne lukkes ude.

Problemstillingen er velkendt fra mange områder - og nu fører kulturminister Marianne Jelved (R) også kønsdebatten og dens fokus på positiv særbehandling ind i musikverdenen, der ifølge ministeren er alt for domineret af mænd.

Den mandlige dominans kommer til udtryk ved, at det overvejende er mænd, der besætter de ledende poster på pladeselskaberne, festivalerne og spillestederne – og i langt de fleste tilfælde er det mænd, der hyres til at spille og synge på spillestederne.

Men nu skal der sættes ind mod den mandlige dominans, så flere kvinder får mulighed for at vise, hvad de kan, mener kulturministeren.

Fakta
Kulturministeren vil gøre op med den mandlige dominans i musikverdenen - og fremover skal det foreløbig føres til protokols, hvor stor en andel kvinderne udgør blandt kunstnerne hos landets spillesteder. Men den mandlige dominans ses ikke kun på scenen. Sidste år udbetalte fx rettighedsorganisationen Koda 88 pct. af sine midler til mandlige sangskrivere, komponister og arrangører, fordelt på de 82 pct. mandlige medlemmer af foreningen. Men problemet løses ikke med kønskvotering. Skal der ændringer til, skal der sættes ind i folkeskolen og i musikundervisningen, lyder det fra Jesper Nordahl, der er leder af de to københavnske spillesteder, Amager Bio og Beta.

I forhandlingerne om den kommende musikhandlingsplan vil hun nu stille krav til landets 19 regionale spillesteder om at udarbejde indberetninger for kønsbalancen hos dels de medarbejdere, der udvælger kunstnerne, og dels hos de musikere, der bliver valgt til at optræde.

Samtidig hæver hun også pegefingeren over for DR, som også anklages for at være med til at fastholde kvinderne som en minoritet i den danske musikbranche. Marianne Jelved vil også tage initiativ til en drøftelse med ledelsen i DR om, hvordan man får ændret på den kendsgerning, at der stod mænd bag 83 pct. af den musik, der blev spillet i DR sidste år.

Det handler altså også om, at kvinderne skal til at få nogle større albuer.

Jesper Nordahl
Leder af de to københavnske spillesteder, Amager Bio og Beta

På Christiansborg møder kulturministerens nye initiativer både hovedrysten og kontant afvisning.

”Det er jeg lodret imod. Det er simpelthen ikke en værdig form for ligestilling. Vi har fremragende kvindelige musikere, og de skal længere frem i lyset, men det her er ikke måden at gøre det på,” siger Liberal Alliances kulturordfører, Mette Bock.

Tag fat i folkeskolen
Stort set enslydende reaktion kommer fra hendes ordførerkollega i Venstre, Michael Aastrup Jensen:

”Det er det mest absurde, jeg nogensinde har hørt. Jeg kan slet ikke se, at det skulle være et problem med få kvindelige musikere. Det har jeg aldrig hørt om. Jeg har aldrig nogensinde modtaget én eneste mail fra nogen om, at det skulle være et problem. Derimod har jeg fået hundredvis af henvendelser fra folk, der klager over den kulturelle skævhed mellem øst og vest i Danmark. Så hvis ministeren virkelig er opsat på at skabe balance, så burde hun kigge på den kulturelle ubalance her i landet. (Se andetsteds i nyhedsbrevet, red.) Men i stedet tager hun altså fat på noget, som vi aldrig har hørt om, overhovedet skulle være et problem,” siger Michael Aastrup Jensen.

Heller ikke Jesper Nordahl, der er leder af de to københavnske spillesteder, Amager Bio og Beta, er imponeret over kulturministerens planer.

”Det er langt ude med kønskvotering i en kunstnerisk sammenhæng, og jeg ved jo godt, hvad det her ender med. Nu skal vi jo til at indberette, hvor mange kvinder, vi har på scenen, så det næste bliver helt sikkert, at Kulturstyrelsen begynder at skrive ind i spillestedernes kontrakter, hvor stor en andel kvinder de skal hyre. Det er altså langt ude. Vi skal jo forholde os til noget kunstnerisk på scenen. Og så skal vi forholde os til at sælge billetter,” siger Jesper Nordahl – der frem til maj også sad som mangeårig formand for interesseorganisationen for festivaler og spillesteder, Dansk Live.

”Det er jo ikke fordi, vi ikke har dygtige kvinder i vores branche. Vi ved også godt, at vi er mandsdomineret. Men hvis vi skal gøre noget ved det, skal vi tage fat et helt andet sted, nemlig i folkeskolen og i musikundervisningen. Så skal vi spørge om, hvorfor de fleste piger ender med at blive korpiger eller sangere. Det er jo der, problemet er – at der ikke er så mange at tage af,” siger Jesper Nordahl.

Han lægger ikke skjul på, at i musikbranchen skal man være dygtig til at sælge sig selv hele tiden.

”Så det handler altså også om, at kvinderne skal til at få nogle større albuer,” konstaterer han.

 


 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Marianne Jelved

Fhv. økonomiminister, kultur- og kirkeminister, MF 1987-22 og politisk leder (R), fhv. viceborgmester i Gundsø 1982-85
lærer (Hellerup Seminarium 1967), cand.pæd. i dansk (Danmarks Lærerhøjskole 1979)

Mette Bock

Sognepræst, Horsens Provsti, tv-vært, Dk4, fhv. kultur- og kirkeminister og MF (LA)
cand.phil. i filosofi (Odense Uni. 1982), cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 1986)

Michael Aastrup Jensen

MF (V), formand, Det Udenrigspolitiske Nævn
akademiøkonom (Det Danske Erhvervsakademi 1999)

0:000:00