Museumsdirektør: Dansk design skaber vækst

DEBAT: Når vi hylder de danske kreative erhverv og nedsætter udvalg, der skal sikre udviklingen af disse i fremtiden, er det vigtigt at medregne kulturen, da den udgør samfundets kreative bundtræk, skriver museumsdirektør Anne-Louise Sommer.

Af Anne-Louise Sommer
Museumsdirektør, Designmuseum Danmark

Det går godt for danske kreative erhverv. Rigtig godt. Sådan lyder de positive toner fra regeringens vækstteam, der for nylig fremlagde deres rapport med anbefalinger til, hvordan de kreative erhverv skal boostes for at sikre Danmark en international førerposition i fremtiden.

Dansk design hitter
På Designmuseum Danmark kan vi nikke genkendende til den store internationale interesse for dansk design.

Faktisk går der nærmest ikke en måned, hvor vi ikke har besøg af delegationer fra nær og fjern, der vil vide mere om det særligt danske design-DNA.

Medier, virksomheder, organisationer og uddannelsesinstitutioner – særligt fra Asien – melder deres ankomst i stigende tal. Og med mere end en femdobling i vores besøgstal på fem år er vi gået fra 60.000 til omkring 300.000 besøgende årligt, hvoraf intet mindre end 80 procent er udenlandske.

Det vidner om, at dansk design og vores kreative erhverv hitter.

Vi skal udvikle kreative talenter i fremtiden
Det internationale rejsemedie Lonely Planet har lige udnævnt København som nummer et på deres liste over anbefalede rejsemål i 2019. Og her er arkitektur og design igen i front.

Præcis derfor skal vi, som vækstteamets nye rapport understreger, huske på at værne om de vilkår og den fødekæde, som skal sikre, at vi kan udvikle kreative talenter i fremtiden.

Vi skal turde investere og tænke anderledes, både hvad angår de kommende generationer af vækstskabere, men vi skal også værne om den kulturarv, som det hele udspringer af.

Kulturen er med til at gøre os attraktive som by og som nation, og så fortæller den også noget om, hvem danskerne er.
 
Design trækker turister til Danmark
Når det gælder hovedstadsområdet, er udviklingen og den kreative vækst til at få øje på.

Byens mange fantastiske områder med spisesteder, havnebad, cykelruter, museer og gallerier er boomet, og den cool-faktor, der præger billedet af København i øjeblikket, er også en god forretning.
 
I 2017 lavede Wonderful Copenhagen en undersøgelse af kulturturismen i København. Den viste, at hele 46 procent af vores gæster på Designmuseet allerede havde planlagt deres besøg hjemmefra.

Og 51 procent havde, via research, fundet frem til museet, da de var nået frem til København. Med andre ord: Design trækker turister til landet.
 
Kulturen skal medregnes i hyldesten
Når vi nu hylder de danske kreative erhverv, hvilket der er god grund til, og nedsætter udvalg, der skal sikre udviklingen af disse i fremtiden, er det vigtigt at medregne kulturen, da den udgør samfundets kreative bundtræk.

Jeg tror, at museer og kulturinstitutioner vil blive endnu vigtigere i fremtiden.

Det faktum, at omkring halvdelen af vores besøgende i dag er under 30 år (sådan har det ikke altid været) vidner om, at det er blevet cool at gå på museum.

Vi skal huske at medregne kulturens værdi, når vi taler om potentialet for vækst i de kreative erhverv og i den strategi, der skal sikre, at landets hovedstad udvikler sig kulturelt og oplevelsesmæssigt.

Forrige artikel Bock og Sebbelin svarer igen: Sludder at kalde biblioteksdebat for mørklagt Bock og Sebbelin svarer igen: Sludder at kalde biblioteksdebat for mørklagt Næste artikel Højskoleforstander: Unge efterspørger dannelse for dannelsens skyld Højskoleforstander: Unge efterspørger dannelse for dannelsens skyld