svarer 
Jakob Engel-Schmidt

Kulturudvalget spørger kulturministeren, Jakob Engel-Schmidt, om gængse digitale tjenester, der baserer sig på lineær programvirksomhed via tv-distributører, herunder ’start-forfra’, ’catch-up’ og NPVR, er undtaget fra bidragspligt, når de udspringer af lineær tv-distribution

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 70, Spørgsmål 4
Kan ministeren bekræfte, at gængse digitale tjenester, der baserer sig på lineær programvirksomhed via tv-distributører, herunder ’start-forfra’, ’catch-up’ og NPVR, er undtaget fra bidragspligt, når de udspringer af lineær tv-distribution?

Svar fra onsdag den 29. november 2023
Indtægter hidrørende fra lineær programvirksomhed, der er gjort tilgængeligt via en on demand-audiovisuelle medietjeneste, eller indtægter fra videredistribution af andre medietjenesteudbyderes on demand-audiovisuelle medietjenester, udgør ikke en del af den bidragspligtige omsætning.

Indtægt hidrørende fra en catch up- eller start forfra-service, hvor brugeren alene kan starte programmet forfra på en ellers lineær audiovisuel medietjeneste inden for programmets sendetid, eller i nær sammenhæng med programmets placering i tv-sendefladen, vil ikke være omfattet af den bidragspligtige omsætning. På samme måde vil indtægter, der hidrører fra muligheden for at optage indholdet (NVPR) i nær sammenhæng med programmets placering i tv-sendefladen, ikke være omfattet af den bidragspligtige omsætning.

Efter en konkret vurdering kan catch up-, start forfra-service og NVPR blive anset for at være en on-demand audiovisuel medietjeneste. Ift. catch up- og start forfra-service kan de blive anset for at være en on-demand audiovisuel medietjeneste, hvis den pågældende service udbydes af en medietjenesteudbyder med henblik på modtagelse af programmer på et brugervalgt tidspunkt og på den enkelte brugers anmodning på grundlag af et programkatalog udvalgt af medietjeneste-udbyderen. Centralt for vurderingen vil dels blive den grad af brugervalg, der vurderes at være i forhold til det tidspunkt, som servicen gør det muligt for brugeren at se det tidligere lineært udsendte program på, men også i hvilket omfang programkataloget er udvalgt af den pågældende medietjenesteudbyder.

Dok. nr. 138646 Ved den konkrete vurdering af om der er tale om en service, hvor brugeren alene kan starte programmet forfra inden for programmets sendetid eller i nær sammenhæng med programmets placering i tv-sendefladen, vil anerkendte branchestandarder, herunder hvorvidt servicen gør indhold tilgængeligt i op til 7 dage efter programmets placering i tv-sendefladen, kunne inddrages. Der vil også kunne lægges vægt på praksis, hvor indholdet f.eks. gøres tilgængeligt i op til 30 dage. På samme måde vil det ift. NVPR være en konkret vurdering af, hvor længe der er mulighed for at optage indholdet.

Loven vil ikke finde anvendelse på medietjenester, der udbydes som led i udøvelse af public service-forpligtelsen, også selv om der er tilbydes ”catch-up” eller ”start forfra”services på indholdet eller mulighed for at optage indholdet.
0:000:00