Live arrangementer

RAPPORTLANCERING OG DEBATARRANGEMENT: Hvordan balancerer vi dataetikken på arbejdspladsen?

Dataetisk Råd og Algoritmer, Data og Demokratiprojektet skarpt på de dataetiske perspektiver ved indsamling af medarbejderdata på arbejdspladsen til en rapportlancering og debatarrangement den 15. maj kl. 13.00-16.30 på Ny Kongensgade 9, 1472 København K. 

Om eventet


LokationNy Kongensgade 9, 1472 København K

Dato
15. maj 2024 kl. 13.00

Dataetisk Råd og ADD-projektet inviterer til en interessant eftermiddag, hvor vi sammen udforsker de afgørende forandringer, der sker på arbejdsmarkedet i takt med den stigende brug af medarbejderdata. Deltag i diskussioner, der balancerer retten til privatliv med effektivitet på arbejdspladsen, og bliv klogere på de dataetiske overvejelser, der er i spil.

Vi står ved en skillevej, hvor teknologiens muligheder udfordrer traditionelle arbejdskulturer og magtbalancer. Skal teknologiens fordele veje tungere end den enkeltes rettigheder? Er vi på vej mod en fremtid, hvor overvågning bliver normen, eller kan vi udvikle en arbejdskultur, hvor data tjener mennesket og ikke omvendt?

Deltag i dette vigtige arrangement og bidrag til diskussionen om, hvordan vi sikrer en etisk tilgang til brugen af data på arbejdsmarkedet. Eftermiddagen sluttes af med en samtalesalon med over vin og snacks med mulighed for networking. Tilmeld dig nu for at sikre din plads.

Program for dagen

DEL 1: INTRODUKTION OG PERSPEKTIVER PÅ DATAETIK PÅ ARBEJDSPLADSEN

13.00-13.05:
Åbning og introduktion
Ida Ebbensgaard, dagens moderator, byder velkommen og introducerer dagens tema.

13:05-13.30:
Åbningsoplæg: Præsentation af Dataetisk Råds nye rapport ’Dataetiske perspektiver ved brug af medarbejderdata’ ved Rikke Frank Jørgensen, medlem af Dataetisk Råd
Rikke Frank Jørgensen, medlem af Dataetisk Råd, præsenterer nøglefundene fra den nyeste rapport, 'Dataetiske perspektiver ved brug af medarbejderdata', som dykker ned i hvordan indsamling af medarbejderdata kan udfordre medarbejderes ret til privatliv, og hvordan anvendelse af automatiserede beslutningssystemer kan føre til fejlagtige beslutninger og beslutninger præget af algoritmisk bias.

13.30-14.00:
Case-præsentation fra Tina Angelique Andersen
Tina Angelique Andersen deler praktiske erfaringer med-, og implementering af dataetik.

DEL 2: PANELDEBAT OG DISKUSSION

14.00-14.45:
Paneldebat med centrale aktører fra arbejdsmarkedet og eksperter
Deltag i en paneldebat, hvor diverse aktører fra arbejdsmarkedet og andre eksperter diskuterer de dataetiske udfordringer som kan opstå, når en arbejdsplads bruger nye digitale værktøjer til at indsamle medarbejderdata,

Paneldeltagere:

·       Mikkel Flyverbom, medlem af Dataetisk Råd

·       Grit Munk, chefkonsulent i IDA med ansvar for it, kunstig intelligens og dataetik.

·       Karsten Kristensen som repræsentant for fagforeningen 3F Transport

·       Gitte Geertsen, næstformand for HK Privat.

·       Kim Melander Jensen, Politisk chef for arbejdsmiljø og arbejdsliv hos Lederne.

14.45-15.00:PAUSE

DEL 3: SAMTALESALON & NETWORKING

15.00-16.30
Samtalesalon med Nadja Pass
Afslut dagen med en indsigtsfuld samtalesalon ledet af Nadja Pass, ekspert i samfundsdesign og skaber af samtalestartere. I denne session faciliterer Nadja en åben dialog, der dykker ned i hvordan vi kan udnytte teknologiens potentialer på en etisk ansvarlig måde i arbejdslivet, mens vi nyder vin og snacks. Dette er en perfekt lejlighed til at netværke og dele tanker over en afslappet atmosfære. Kom og deltag i en dynamisk udveksling af ideer og perspektiver, og lad os sammen reflektere over skabelsen af en menneskecentreret arbejdskultur i en tid præget af teknologisk forandring.

Kontakt

Tilmeld dig her for at deltage i eventet. Antallet af pladser er begrænset.
Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

0:000:00