S vil ændre skæv kompensation for dieselafgift

NYHED: Hverken transportministeren eller KL vil pille ved skæv kompensationen for dieselafgift, der koster 100 millioner til busser. S trækker ministeren ind i sagen.
Fra næste år vil 29 storkommuner mangle godt 100 millioner kroner til busdrift, fordi dieselafgiften bliver omlagt.
Fra næste år vil 29 storkommuner mangle godt 100 millioner kroner til busdrift, fordi dieselafgiften bliver omlagt.

Det kan ikke passe, at man har ét system, som skal bruges på alt. I realiteten gør det utrolig ondt på de kommuner, som bliver ramt.

Magnus Heunicke
Trafikordfører
Fakta
Sagen kort
- EU-lovgivning betyder, at Danmark ikke længere må afgiftsfritage dieselforbrug i kollektiv trafik.

- Kommunerne kompenseres for energiafgifterne efter DUT-princippet, der baserer sig på antal indbyggere i kommunen.

- Det betyder, at 29 kommuner kommer til at mangle godt 100 mio. kr. til busdrift fra næste år.

- 22 Kommuner har skrevet et brev til transportminister Carina Christensen (K) og skatteminister Kristian Jensen (V), hvor de udtrykker utilfredshed med DUT-ordningen.

Hverken regeringen eller kommunerne har tænkt sig at ændre på fordelingen af den kompensation, som kommunerne får fra næste år, når de ikke længere vil være fritaget for dieselafgift.

29 storkommuner står til at mangle 100 mio. kr. til busdriften næste år, fordi refusionen bliver fordelt på antal indbyggere, det såkaldte DUT-princip, og ikke på antallet af køreplan-timer i kommunen.

Ifølge kommunerne vil nedskæringerne betyde færre busruter. Skatteminister Kristian Jensen (V) opfordrer kommunerne til selv at udligne forskellene, men det afviser formanden for KL's teknik- og miljøudvalg, Bjørn Dahl (V):

"Det er jo staten, der har lavet afgiften, så der er ingen logik i at, at det er kommunernes ansvar. Jeg mener at staten bør betale, hvis man ønsker at opretholde de ruter, som nu står til at blive nedlagt", siger Bjørn Dahl, og betegner situationen som uheldig, fordi regeringen har som mål at nedbringe udslippet af CO2 ved at styrke den kollektive trafik.

Derfor kræver socialdemokraterne nu, at transportminister Carina Christensen (K) sikrer, at kompensationen bliver fordelt efter antallet af køreplan-timer:

"Det kan ikke passe, at man har ét system, som skal bruges på alt. I realiteten gør det utrolig ondt på de kommuner som bliver ramt. Det må kunne fordeles på en mere fornuftig måde. Hvordan skal man forklare det regnestykke til folk der sidder i en bus?," siger trafikordfører Magnus Heunicke, der nu vil stille spørgsmål til ministeren.

Minister afviser at gribe ind
Både V, K og DF afviser at gribe ind overfor kommunerne. Transportminister Carina Christensen (K) mener, at kommunerne selv skal finde en løsning på sagen:

"Jeg har hæftet mig ved, at KL syntes, at det (DUT red.) er en fin måde at gøre det på. Afgiften bliver kompenseret krone for krone, og så må de finde en løsning internt," siger Carina Christensen.

KL vil trække besparelserne med ind i sommerens budgetforhandlinger med regeringen, men der er ikke udsigt til kompensation for afgifterne, understreger ministeren. Også Venstre afviser at gribe ind:

"Det er ærgerligt, at DUT gør, at nogle får for mange penge, mens andre føler sig snydt, men jeg bakker ministeren op i den her sag," siger trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V).

Optimistisk transportminister
Selvom situationen ser sort ud for busdriften i de ramte kommuner, så mener transportministeren, at det er for tidligt at male fanden på væggen:

"Lad os nu se, om det går så galt. Vi har sagt, at vi ønsker at styrke den kollektive trafik, og jeg har lige været rundt i landet og snakke med borgmestre og regionsmedlemmer, og mit indtryk er, at de også ønsker at styrke den kollektive trafik. De får jo penge tilbage i systemet, så jeg tror nok, vi skal finde en god løsning," siger Carina Christensen.

Vil man blande sig fra regeringens side?

"Jeg har ikke taget stilling til det endnu, men det vigtigste, vi kan gøre, er at kompensere dem krone for krone, og det gør vi."

0:000:00