Kursskifte i luftpolitik vækker undren

LUFT: Sidste år mente Miljøministeriet, at det var nødvendigt at stille krav til person-dieselbiler for at leve op til EU-kravene. Nu er kravene droppet. Det Økologiske Råd undrer sig.
Det Økologiske Råd tvivler på, at de nye miljøzoner er nok til at leve op til EU's luftkvalitetskrav.
Det Økologiske Råd tvivler på, at de nye miljøzoner er nok til at leve op til EU's luftkvalitetskrav. Foto: colourbox
Anders Jerking
Fakta
Det skrev Miljøstyrelsen 27. oktober 2008 til EU:

"En skærpelse af de eksisterende miljøzoner i retning af, at dieselbiler, særligt de ældste person- og varebiler, fra den 1. januar 2011 vil være underlagt en regulering, vurderes at kunne sikre opfyldelsen af grænseværdien. Danmark vil i første halvdel af 2009 undersøge effekten af, mulighederne for og omkostningerne ved at skærpe de eksisterende miljøzoner, samt gennemføre de nødvendige tiltag i 2009."

Det Økologiske Råd undrer sig over, at miljøminister Troels Lund Poulsen (V) tilsyneladende har ændret syn på, hvad der skal til for at leve op til EU's luftkvalitetskrav, som Danmark i flere år har overtrådt.

Kursskiftet handler om, hvorvidt det er nødvendigt at stille krav til partikelfiltre på person-dieselbiler i miljøzonerne. Det mente Miljøministeriet sidste år, men det mener man ikke længere.

Den 27. oktober sidste år skrev Miljøstyrelsen til EU-Kommissionen for at bede om udsættelse for kravene. Her skrev styrelsen, at det var nødvendigt at stille krav til person-dieselbiler i miljøzonerne for at kunne leve op til EU-kravene. Men da miljøminister Troels Lund Poulsen for en måned siden præsenterede sit forslag til skrappere miljøzoner, indeholdt det ikke krav til personbilerne.

Alligevel slog miljøministeren over for Altinget | Miljø fast, at forslagene var nok til at leve op til EU's luftkvalitets-direktiv.

Altinget logoMiljø
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget miljø kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00