Tilfredshed med skrappere miljøzoner

LUFT: Både SF og Det Økologiske Råd er glade for miljøministerens udspil om skrappere miljøzoner, men de savner tiltag over for person-dieselbiler. Det afviser ministeren.
Anders Jerking
Luftforeningen i de større byer skal ned. Derfor vil miljøministeren nu stramme kravene til miljøzonerne, så der fremover også stilles krav om partikelfiltre på ældre varebiler.
Både SF og Det Økologiske Råd hilser forslaget velkomment, men mener ikke, at det er vidtgående nok.

Miljøministeren vil give kommuner med miljøzoner mulighed for at stille krav om partikelfiltre på dieselvarebiler ældre end 2002 og katalysatorer på benzinvarebiler ældre end 1995. Forslaget vil betyde, at partikelforureningen fra trafikken bliver mere end halveret i de største byområder fra 2006 til 2011, mener ministeren.

SF's miljøordfører, Ida Auken, kalder ministerens forslag for en sejr for SF, fordi partiet flere gange har stillet forslag, der skulle begrænse luftforeningen.

"Det er dejligt, at ministeren endelig gør noget på dette område. Det er helt rigtigt at sætte partikelfiltre på varebilerne, men han skulle have taget person-dieselbilerne med i sit forslag. Det er ikke nok, at regeringen har indført en afgift på person-dieselbiler uden filtre, for de kører stadig rundt i byerne, hvor folk bliver syge. De bør slet ikke have lov at køre i byerne uden filtre," siger hun og understreger, at SF også mener, at der bør indføres en betalingsring om København for at få nedsat trafikmængden.

Altinget logoMiljø
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget miljø kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00