EU’s folkevalgte stemmer for udvandede miljøkrav til biler: “Det var det her eller ingenting”

Et flertal på højrefløjen i Europa-Parlamentet mener, at Kommissionens udspil om nye udledningskrav til køretøjer går for vidt. Bergur Løkke Rasmussen (M) kalder aftalen for uambitiøs, men stemmer alligevel for, fordi “det er pragmatisk politik”.

EU's kommende miljøkrav til biler, varevogne, busser og lastbiler skal lempes i forhold til EU-Kommissionens oprindelige udspil, hvis det står til Europa-Parlamentet.
EU's kommende miljøkrav til biler, varevogne, busser og lastbiler skal lempes i forhold til EU-Kommissionens oprindelige udspil, hvis det står til Europa-Parlamentet.Foto: EU-Kommissionen
Julie Schønning

BRUXELLES: Hvis der skal stilles markant højere krav til ren røg fra bilers udstødning, bliver det ikke med de europæiske folkevalgtes gode vilje.

Det står klart, efter Europa-Parlamentet torsdag lagde sig fast på sin holdning til Kommissionens såkaldte Euro 7-forslag, der regulerer udledningen fra biler, varevogne, busser og lastbiler.

Konkret er et flertal bestående af de fire højrefløjspartier – den liberale gruppe, Renew Europe, den kristne og konservative gruppe, EPP, den EU-skeptiske og konservative gruppe, ECR, samt den mest højreorienterede gruppe, ID – blevet enige om, at kravene til luftforurening og røgen fra køretøjers udstødning ikke skal være så høje, som Kommissionen lagde op til. 

Konsekvenserne bliver en unødig forurening, som kommer til at koste sygdom og menneskeliv

Nikolaj Villumsen
Medlem af Europa-Parlamentet for Enhedslisten

Altinget logoMiljø
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget miljø kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00