Debat

Forbrugerråd til kosmetikbranche: Nej, vi misinformerer ikke

REPLIK: Forbrugerrådet Tænk Kemi supplerer myndighedernes indsats ved at informere forbrugerne om, hvor hvilke stoffer forekommer, så de kan foretage et oplyst valg. Det er ikke misinformation, som Helle Fabiansen fra kosmetikbranchen skriver.

Foto: Bjarke Bo Olsen/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Mads Reinholdt
Direktør, Forbrugerrådet Tænk

Appen Kemiluppen fra Forbrugerrådet Tænk Kemi er danske forbrugeres guide til pleje- og kosmetikprodukter uden problematisk kemi.

I et indlæg i Altinget 24.juni argumenterer Helle Fabiansen fra kosmetikbranchen for, at vi misinformerer om kemien i Kemiluppen og i vores arbejde generelt. Det mener jeg ikke, Forbrugerrådet Tænk Kemi gør.

Det er vigtigt at understrege, at udgangspunktet for informationsarbejdet, er myndighedernes lister over stoffer, der er mistænkt for blandt andet at være hormonforstyrrende eller kræftfremkaldende. Lister der bygger på forskningsmæssig viden. Når myndighederne offentliggør lister med stoffer, fordi de kan være problematiske for vores sundhed, og når forskere advarer mod de samme stoffer, vil mange forbrugere selvfølgelig være optaget af, hvilke produkter, som de stoffer findes i.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Før Forbrugerrådet Tænk Kemi kom til verden, skulle man som forbruger først kigge på deklarationslisten på det produkt, som man var ved at købe, hvorefter man skulle ind på en hjemmeside og bladre hundredvis af kemiske navne igennem for at se, om indholdet var mistænkt for at være for eksempel hormonforstyrrende eller kræftfremkaldende.

Med appen Kemiluppen oversætter Forbrugerrådet Tænk Kemi myndighedernes informationer til nøgtern oplysning, så den enkelte forbruger kan bruge dem, når man køber kosmetik. Det er der, selvfølgelig, en stor efterspørgsel efter, og appen er indtil nu downloadet omkring 400.000 gange.

Med appen Kemiluppen oversætter Forbrugerrådet Tænk Kemi myndighedernes informationer til nøgtern oplysning, så den enkelte forbruger kan bruge dem, når man køber kosmetik

Mads Reinholdt
Direktør, Forbrugerrådet Tænk

Danske producenter er generelt bedre end deres udenlandske kollegaer og konkurrenter til at lave kosmetiske produkter uden de stoffer, som myndigheder og forskere finder problematiske, og dermed klarer de sig overordnet også bedst i Kemiluppen. Det giver dem en konkurrencefordel, som mange virksomheder er glade for.

Ikke kun en myndighedsopgave
Helle Fabiansen mener, at opgaven med at informere om indhold af kemi burde ligge hos myndighederne. Myndighederne informerer også, men altid inden for rammerne af gældende lovgivning og uden at kunne nævne specifikke produktnavne, hvilket gør det svært for forbrugerne, som så selv skal lave et større detektivarbejde, når stoffer og produkter skal kobles.  Forbrugerrådet Tænk Kemi supplerer myndighedernes indsats ved at informere forbrugerne om, hvor hvilke stoffer forekommer, så de kan foretage et oplyst valg.

Indtil nu har Forbrugerrådet Tænk Kemi udført den vigtige samfundsopgave, som det er, at oversætte myndigheders og forskeres viden til produktniveau, så den bliver anvendelig for forbrugerne i deres hverdag. Det er Forbrugerrådet Tænk Kemi gode og kompetente til blandt andet på grund af vores uafhængighed, vores viden om forbrugernes behov og ønsker og vores samarbejde med internationale test- og forbrugerorganisationer.

Den opgave vil vi fortsat gerne løfte, men det er en politisk beslutning. Det vigtigste er imidlertid, at forbrugerne fortsat nemt vil kunne få objektive og brugbare oplysninger om problematisk kemi på produktniveau.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00