Hegelund og Mose: Find det dumme svin

MANDAGSTRÆNEREN: Et ydre fjendebillede – eksempelvis Uber, Finansministeriet eller DI – kan være effektivt på de indre mobiliseringslinjer. Pres udefra er et virksomt middel til at skabe opbakning til aktiv interessevaretagelse, der dokumenterer høj samfundsværdi.

UBER var på mange måder en optimal prygelknabe, skriver Hegelund og Mose.
UBER var på mange måder en optimal prygelknabe, skriver Hegelund og Mose.Foto: Scanpix
Susanne HegelundPeter Mose

På sociale medier vil der rejse sig en sand shitstorm, der massivt vil udpege regeringen til et dumt svin.

Hegelund og Mose

Der er næppe noget så mobiliserende som et ydre fjendebillede. ”Et dumt svin” kan samle tropperne og få baglandet til at gå i takt.

For taxabranchen – herunder 3F – har den samlende fjende i et stykke tid været kørselstjenesten Uber, der lukkede og slukkede i den forløbne uge.

For Anders Bondo Christensens skolelærere har det længe været excel-tyrannerne i Finansministeriet, der har ødelagt lærerværelserne og pædagogikken.

Altinget logoMiljø
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget miljø kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00