Højere kørselsfradrag strider imod CO2-mål

NYHED: Partier ønsker højere kørselsfradrag, men erkender at det strider mod EU's CO2 mål. Samfundsøkonomisk uholdbart, advarer ekspert.
Politikere vil begunstige bilister med højere fradrag, selvom de mener, at det strider imod EUs mål for CO2-udledning.
Politikere vil begunstige bilister med højere fradrag, selvom de mener, at det strider imod EUs mål for CO2-udledning. Foto: Colourbox
Fakta
Sagen kort:
-
Siden 2002 er kørselsfradraget steget med 16 procent.

-Samtidig er priserne på brændstof, ifølge oliebranchens tal, steget med godt 63 procent.

-En lønmodtager med 50 kilometer til arbejde får i dag et fradrag på 137 kroner om dagen.

-Ifølge Jyllands Posten betyder skævvridningen, at en lønmodtager med 50 kilometer på arbejde går glip af godt 17.400 kroner, på et år med 200 arbejdsdage.

-Går man beregningerne efter i sømmene, viser det sig, at lønmodtageren kun vil gå glip af små 11.200 kroner.

Samtidig med at et flertal på Christiansborg ønsker at give flere penge til bilisterne, advarer Dansk Energi imod, at Danmark risikerer at svigte EU's klimamål, hvis ikke der hurtigt sættes ind mod transport.

Danmark risikerer at stå med en CO2-manko på 4 mio. tons i 2020, hvis ikke CO2 fra transportsektoren bliver mindre, lyder meldingen.

I Venstre erkender man, at det vil skade CO2-målene, hvis bilisterne får flere penge at køre for:

"Der er altid nogle hensyn, der går i hver sin retning. Mobilitet er altafgørende for arbejdsmarkedet, og derfor er vi nødt til at have et befordringsfradrag," siger skatteordfører Torsten Schack Pedersen.

Også skatteordfører Mikkel Dencker (DF) finder mobiliteten på arbejdsmarkedet langt vigtigere end CO2-udslippet:

"Man skal ikke begynde at pille ved brændstofafgifterne for at nedsætte CO2-udslippet," siger Mikkel Dencker.

Ekspert: Stor usikkerhed om fradrag
Ifølge trafikforsker Per Homann Jespersen fra Roskilde Universitetscenter, er det meget usikkert, om kørselsfradraget overhovedet virker efter hensigten.

Det er ikke alle lande, der har et kørselsfradrag, og der er ingen entydig sammenhæng med, at det skulle give større vækst. Samtidig vil et øget fradrag gøre, at folk flytter længere væk:

"Hvis man hæver fradraget, vil folk flytte længere væk fra deres arbejdsplads. Det vil også betyde, at de vil køre længere, enten i bil eller med kollektiv transportmiddel," siger Per Homann Jespersen.

Skæv afgiftsstruktur
Kørselsfradraget skaber en større mobilitet, men spørgsmålet er, om det er fornuftigt ud fra et samfundsmæssigt synspunkt:

0:000:00