Horesta: Det er under al kritik, at man tredobler en afgift på engangsservice

DEBAT: Engangsservice er en nødvendighed, når danskerne henter take away-mad eller køber en kaffe på farten, og derfor skal vi sikre, at engangsservicen er genanvendelig, men det bremser regeringens forfejlede afgifter, skriver Kirsten Munch.

Af Kirsten Munch
Politisk direktør i Horesta

Mange restauranter og takeaway-virksomheder vil gerne bidrage til den grønne omstilling og investere i bæredygtighed. Derfor er det for eksempel ikke længere et uvant syn at få træbestik, palmebladstallerkener og meget andet i hænderne, når danskerne gør brug af det historisk store udespise-udbud her i landet.

I Horesta glæder vi os over, at så mange har sagt farvel til plastiktallerkenen. I et erhverv med små margener er omkostningsbesparende øvelser vigtige, men branchen viser, at klimaet alligevel bliver prioriteret højt.

Derfor mener vi, at det er under al kritik, at man fra regeringens side tredobler en afgift på engangsservice, som ikke tager højde for bæredygtighed. Virkeligheden er nemlig, at det ansvarlige service er tungere, og derfor rammer afgiften langt hårdere for dem, der har valgt at investere i ansvarligt service. 

Afgifter, der gør mere skade end gavn
Regeringen vil i løbet af året præsentere en undersøgelse om muligheden for at differentiere afgiften. Det er desværre for sent. Denne type analyse skal laves, inden man fra politisk side vedtager en tredobling af en afgift, der bremser erhvervets bæredygtighedsarbejde. Og skal afgiften ikke gøre mere skade end gavn, skal den suspenderes for erhverv, hvor engangsservice ikke kan undværes, men er en nødvendighed.

Bæredygtighed og vækst sagtens kan gå hånd i hånd. Den største danske fastfoodkæde, Sunset Boulevard, er et godt eksempel. Virksomheden har vist, at man kan mindske affaldsmængderne, finde mere ansvarlige alternativer og samtidig øge omsætning samt overskud.

Men denne afgift kommer til at koste virksomheden tre millioner kroner, og det spænder ben for nye restaurantåbninger og dermed også arbejdspladser. 

Bionedbrydelig engangsservice
Miljøminister Lea Wermelin (S) og skatteminister Morten Bødskov (S) har været i samråd af erhvervsskatteordfører Marie Bjerre (V) om den manglende differentiering til fordel for bæredygtigt engangsservice. Her fortalte miljøministeren, at afgiften handler om forebyggelse af affald.

En intention vi bakker op om i Horesta. Private husholdninger kan helt sikkert mindske forbruget af engangsservice og forebygge affaldsmængderne. Men virksomhederne gør allerede i dag rigtig meget. For unødigt forbrug er dårlig forretning.

Og engangsservice er nu engang en nødvendighed, når danskerne henter takeaway-mad eller køber en kaffe på farten. Derfor skal vi sikre, at engangsservicen er bionedbrydelig eller genanvendelig. Men det bremser denne afgift desværre ganske effektivt.

Forrige artikel Mette Frederiksen: Vi har både brug for urørt skov og landbrug Mette Frederiksen: Vi har både brug for urørt skov og landbrug Næste artikel Seges: Kvælstofmål skal ændres, når grundlaget for dem viser sig helt forkert Seges: Kvælstofmål skal ændres, når grundlaget for dem viser sig helt forkert